Wat is het nut van een inzittendenverzekering als je al een verplichte WA-verzekering hebt?

Morgen krijg ik mijn nieuwe arreslee, dus tijd om een nieuwe autoverzekering af te sluiten.
Bij het bekijken van de opties kom ik de "inzittendenverzekering" tegen. Nu heb je als je een autoverzekering afsluit altijd al verplicht een WA-verzekering afgesloten, wat is dan de meerwaarde nog van een inzittendenverzekering?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

"Het is niet die verzekering voor het geval dat je na een geslaagd kinderfeestje met een auto vol vrolijke kinderen een ongeluk krijgt. Een inzittendenverzekering sluit je eigenlijk vooral af voor één passagier, namelijk jijzelf, de bestuurder. Het zou dan ook eigenlijk beter een bestuurdersverzekering kunnen heten. De andere passagiers zijn namelijk al verzekerd als jij een ongeluk veroorzaakt. Jouw WA-verzekering dekt hun schade, ook bijvoorbeeld als jouw medepassagier ernstig gewond raakt en daardoor arbeidsongeschikt raakt. Alleen jij als bestuurder krijgt, als je zelf het ongeluk veroorzaakt, niets van je aansprakelijkheidsverzekering.

De tweede reden om een inzittendenverzekering te nemen is nogal cynisch. Een inzittendenverzekering keert uit ongeacht de schuldvraag. In feite verzeker je je dus voor de kans dat je WA-verzekeraar moeilijk doet en je jarenlang moet wachten op je geld. Een verzekering tegen verzekeraars. Wat is precies verzekerd? Wat verzeker je eigenlijk met een inzittendenverzekering? In elk geval niet de medische kosten. Niet die van je passagiers, en ook niet van jezelf. Daar heb je een ziektekostenverzekering voor. Raak je arbeidsongeschikt? Dan heb je nog de ziektewet en uiteindelijk de WIA. Maar waarvoor verzeker je je dan wel?

Belangrijk is het om verschil te maken tussen de ongevallen inzittendeverzekering en de schade-inzittendenverzekering. De eerste, de ongevallen inzittendenverzekering, is een beperkt geval. Kort gezegd krijg je bedrag X (vaak 50.000 of 100.000 euro) als een inzittende overlijdt of zeer ernstig invalide wordt. Raak je een beetje invalide - een oog minder, of je duim kwijt - dan krijg je een percentage van dat totaalbedrag. (...)

Doen of niet doen? Een inzittendenverzekering is geen noodzakelijke verzekering. Hij is niet verplicht zoals je WA-verzekering en voor de meeste schade bij een ongeluk ben je al verzekerd via je autoverzekering, je WA-verzekering of je ziektekostenverzekering. Bij alle verzekeringen geldt in principe dat je je niet moet verzekeren voor schade die je zonder vele problemen zelf kunt betalen. Heb je een behoorlijke spaarpot, dan moet je goed nadenken of een ongevallen inzittendenverzekering niet zonde van het geld is. Zeker omdat je vooral 'tijd' koopt voor het onverhoopte geval dat je WA-verzekeraar treuzelt met uitbetalen. De duurdere en meer omvattende schade-inzittenverzekering is er vooral mensen die graag zoveel mogelijk risico uitsluiten. Dat is een keuze. (...)"
Computoon