Wat zijn de exacte werkzaamheden bij commercieel administratief medewerker binnendienst en hoeveel moet je zelf rekenen?

Ik doe de opleiding commercieel administratief medewerker binnendienst en ik vraag mij af wat je nou precies doet behalve dingen nakijken en orders checken etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Die zijn er niet, die exacte werkzaamheden.

Het is niet zo dat die taken van een commercieel administratief medewerker wettelijk zijn vastgelegd.
Functiebenamingen zeggen vaak niet eens zo veel over iemands taken.
Ieder bedrijf mag zijn medewerkers noemen zoals ie wil.

Voorbeeld:
Je gaat je voornamelijk bezighouden met het onderhouden van bestaande klanten. Dit doe je door het verwerken van aanvragen en het maken van offertes. Daarnaast maak je ook mailings en zorg je voor de opvolging daarvan. Verder voer je allerlei administratieve handelingen uit die gevraagd worden.
Waar nodig kan je ingezet worden bij het plannen van transporten, het vervolgen van levertijden en assistentie op andere afdelingen binnen het bedrijf.

Zo kun je zoeken naar vacatures die heten
commercieel administratief medewerken.
administratief medewerker
commercieel medewerker (administratief)
............en alles wat daar op lijkt.

Je zult zien dat bij de taakomschrijvingen enkele elementen wel steeds terugkomen. Maar dat zijn nooit de totale exacte werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een goed antwoord is al gegeven. Nog wat aanvulling: een commercieel-administratief medewerker komt vaak terecht op een 'verkoop binnendienst'-afdeling. Daar ondersteunt hij de vertegenwoordigers/buitendienstmedewerkers/accountmanagers met het uitwerken van de afspraken met klanten. In een bedrijf dat met de grote mode meedoet om Engelse functienamen te geven, wordt de medewerker ook wel 'sales support agent' genoemd. Ook komt het voor, dat de binnendienstmedewerker een aantal 'kleine' klanten onder zich krijgt, klanten die te 'klein' zijn om door de 'accountmanagers' bezocht te worden maar niettemin ook omzet genereren. Een commercieel adm. medewerker moet goed op de hoogte zijn van het productassortiment dat het bedrijf biedt en mogelijke kortingsregelingen. Vragen hierover moet hij telefonisch/schriftelijk (in foutloos Nederlands en altijd beleefd blijvend) kunnen beantwoorden Klachten over geleverde producten/diensten of foutieve facturen moet hij in ontvangst nemen en verder leiden aan de persoon/afdeling die erover gaat.

Veel rekenwerk (behalve de rekenkundige kennis op basisschoolniveau) komt er volgens mij niet aan te pas. Dat is meer voor de financieel-administratieve medewerker, die ook wel bekend staat als 'boekhouder' of onder een of andere Engelstalige functienaam.

In kleine bedrijven komt wel de mengvorm voor tussen de financieel-administratieve en de commercieel-administratieve medewerker. Dan moet je 'van alles wat' kunnen.
Computoon