wat zijn de consequenties van een en/of effectenrekening op beide echtgenoten bij een Belgische Bank bij echtscheiding?

Ik was getrouwd met een huwelijkscontract met scheiding van goederen en met beperkte inbreng van het vruchtgebruik voor het woonhuis. Ondertussen gescheiden en bezig met de verdeling. We hadden 1 gezamenlijke en/ of effectenrekening op beide namen, bij Van Lanschot Bankiers in België. Kan hij het alleenrecht op die rekening inroepen omdat ik niet kan bewijzen dat mijn spaargelden daar ook op staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, hij heeft niet het alleenrecht, want het is een en/of rekening.
Met een en/of-rekening kunnen beide tenaamgestelden over het tegoed beschikken. Dit betekent niet persee dat het tegoed voor de helft van de ene of de andere persoon is. Het tegoed komt toe aan degene die het op de bankrekening heeft gezet of laten zetten.

En dus is de vraag: Hoe is dat bijgehouden?

Indien de tenaamgestelden niet gehuwd of onder huwelijkse voorwaarden gehuwd zijn, is het handig om duidelijke afspraken te maken over hoe de rekening gevuld wordt, zodat dit later geen twistpunt wordt.

Hier is informatie van de ING over bankzaken regelen bij scheiding. Misschien heeft Van Lanschot ook wel zoiets.
http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/veelgestelde-vragen/klantenservice/scheiden-of-uit-elkaar-gaan/index.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de nuttige uitleg en ik hou in gedachte bij bankzaken nooit over 1 nacht ijs te gaan en duidelijkheid voorop te stellen.

Andere antwoorden (2)

Als je getrouwd was in gemeenschap van goederen, is automatisch de helft van alle bezittingen (en schulden) en dus ook van spaartegoeden van jou. Al zou je geen cent ingebracht hebben. Net zoals je recht hebt op een deel van zijn pensioen (en hij van het jouwe).
Als je echter onder huwelijkse voorwaarden bent getrouwd, hangt de uiteindelijke verdeling helemaal af van wat er in de huwelijkse voorwaarden staat en wat er daarna aan administratie is bijgehouden. Daarvoor kun je het beste een advocaat in de arm nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rekeningen staan op jullie beider naam en hebben hier beiden voor getekend.
De een kan niet zomaar zonder toestemming van de ander de rekening opeisen.
Hier moeten jullie samen afspraken over maken. Als dit niet lukt, dan via een mediator of advocaten.

Succes