ik heb schulden sinds 2003. ik woon nu op de antillen voor ongeveer 8 jaar. ik wil weten als ik terug wil komen kan ik dan een betalingsplan krijgen?

of moet ik het volledig betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is dat nou weer voor vraag: 'of moet ik het volledig betalen?' Natuurlijk moet je het volledig betalen. Zou een mooie boel worden als we allemaal schulden maken en het vervolgens deels terugbetalen.

Het beste antwoord

Als de schulden in Nederland gemaakt zijn, bestaat er een uitermate geringe kans dat je, zolang je in het buitenland woont, gebruik kunt maken van de Wet Schuldsanerng Natuurlijke Personen (WSNP). Keer je natuur Nederland terug dan zijn de mogelijkheden groter.

"Ik heb schulden in Nederland maar woon in het buitenland. Kan ik een verzoek indienen voor toelating tot de Wsnp?
Wanneer u in het buitenland verblijft is het zeer moeilijk een beroep te doen op de Wsnp. Voorafgaand aan de Wsnp dient u een minnelijk traject te doorlopen. Een soort vrijwillig traject, begeleid door de gemeente of een daartoe bevoegde schuldhulporganisatie. Wanneer dit traject mislukt, begeleiden zij u naar de Wsnp. Omdat de gemeente enkel werkt voor eigen inwoners kunt u hier vanuit het buitenland geen beroep op doen. U kunt proberen een afspraak te maken met de gemeente waar u het laatst woonachtig was voordat u naar het buitenland vertrok, maar de kans is waarschijnlijk niet groot dat zij u zullen helpen.
U kunt natuurlijk rechtstreeks een verzoek indienen bij de rechtbank. Ook hier voorzien wij echter een aantal problemen. Wordt al geaccepteerd dat u geen minnelijk traject hebt doorlopen, dan blijft het feit dat u in het buitenland woont en dat de controlemaatregelen zoals bijvoorbeeld de postblokkade niet beschikbaar zijn.

Omdat niet wij, maar de rechtbank hierover moet beslissen kunt u uiteraard altijd een verzoek indienen. Een voorbeeld van een verzoekschrift treft u op onze website www.wsnp.rvr.org aan. Zorg ervoor dat u duidelijk aangeeft hoe uw financiële situatie eruit ziet. Wat zijn uw inkomsten en uw uitgaven (vaste lasten), hoe ziet uw gezinssamenstelling eruit. Hoe zijn de schulden ontstaan (voeg een schuldenlijst toe) en wat heeft u er aan gedaan om uw schuldeisers te betalen.

Nogmaals willen wij u er op wijzen dat dit geen normaal traject is en dat de kans van slagen klein is."

De WSNP komt erop neer, dat je een gecontroleerd strak 'afbetalingsprogramma' volgt en geen nieuwe schulden maakt. Als je je daaraan houdt zolang dat traject loopt, wordt het restant van de schulden kwijtgescholden.

Toegevoegd na 44 seconden:
natuur = naar

Toegevoegd na 1 minuut:
Schuldsanerng = Schuldsanering
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft mij goeie antwoord gegeven goeie uitlegging dank u wel

Andere antwoorden (1)

Voor een betalingsplan is het behoorlijk laat om dat nu te vragen. Het is afhankelijk van de schuldeiser of deze akkoord gaat met een betalingsregeling.

Ik kan me voorstellen dat men denkt 'beter iets dan niets'.
paulus811