Wat is het verschil tussen een fusie, concentratie, franchising en joint venture bij economie?

In ons economie boek komen deze onderwerpen naar voren, maar volgens mij lijken ze erg op elkaar, ik weet de verschillen niet en kan ze ook niet uit elkaar halen. Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
5.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn volgens mij toch echt vier heel verschillende dingen.
Zie het net als vreemde woordjes uit een andere taal leren.

Antwoorden (2)

Deze termen verschillen in betekenis behoorlijk van elkaar. Beter je huiswerk maken ;)
Een fusie is als twee(of meer) bedrijven opgaan in één bedrijf. Bijv. Bakker A en Bakker B besluiten dat ze samen één bedrijf willen vormen en fuseren tot Bakker C.

Een franchise-onderneming is een (zelfstandige) ondernemer die de formule van bepaalde organisatie inkoopt. Een voorbeeld hiervan zijn sommige Albert Heijns. Voor jou als consument lijkt het één bedrijf met heel veel winkels. Echter, sommige van deze winkels zijn in handen van een kleine ondernemer, die betaalt de AH hiervoor een bepaald bedrag en houdt zich aan de regels van de AH (dus je ziet dezelfde bonusaanbiedingen en etc.). Francising zijn de activiteiten die daarmee samenhangen, bijv. AH of Blokker die besluiten hun 'formule' te laten afnemen door kleine ondernemers en etc.

Joint venture is als twee bedrijven, naast hun eigen activiteiten, besluiten een nieuw bedrijf te stichten. Senseo is hier een voorbeeld van. Eén bedrijf (Philips) is goed in het maken van elektronica, de andere (Douwe Egberts) is goed in het maken van koffie. Samen zien ze kansen om hun krachten te bundelen en besluiten een bedrijf (Senseo) op te richten dat koffieapparaten met speciale pads verkoopt. Zo combineren ze hun eigen krachten en kunnen ze samen een sterker front vormen.

Met concentratie bedoel je vermoed de concentratie op de markt. Stel je de markt voor met daarin 100 bedrijven, die elke 1% marktaandeel hebben. Er is veel concurrentie en sommige providers houden het niet uit. Op een gegeven moment gaan er misschien een paar bedrijven failliet, andere worden opgekocht door hun concurrent en sommige fuseren. Hierdoor zijn er na 1 jaar bijv. nog 50% bedrijven, na 2 jaar nog 30, na 3 jaar nog 5. Deze vijf bedrijven hebben nu veel meer marktaandeel, dit proces wordt concentratie genoemd. Steeds minder bedrijven bedienen een groter deel van de markt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het echt zo is dat die begrippen veel op elkaar lijken, deugt het boek niet.

Ik raad je aan de definities in het boek op te zoeken.

Heel globaal:
Bij fusie smelten twee of meer of meer bedrijven in elkaar. Van de oorspronkelijke bedrijven blijft niets herkenbaars over.

Een joint venture is een samenwerkingsverband tussen twee of meer bedrijven voor de duur van een bepaald project. Denk aan het aanleggen van een spoortunnel. De bedrijven zijn en blijven zelfstandig. Na afloop van het project stopt de joint venture.

Bij franchise is er een frachisegever (franchisor) die aan de franchisenemer (franchisee) een concept aan biedt om een product of dienst te verkopen. De franchisee moet daarvoor een vergoeding betalen aan de franchisor. Denk aan organisaties als Bruna en Mc Donalds. De franchisenemers werken voor eigen rekening en risico maar als je de bedrijven ziet zou je denken dat het filialen zijn van een centrale organisatie (zelfde producten, werkkleding personeel, reclame e.d.)
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ben (nog) benieuwd wat het economische begrip "concentratie" betekent. De andere drie termen kende ik al wel. Prima antwoord lijkt mij dit overigens voor de vraagsteller!