Uren vergoeding als je op zaterdag een cursus volgt?

Doordeweeks ben ik met een collega chauffeur bij een groothandel nu moeten we om de 5 jaar nascholing volgen voor code 95.
En dat is doordeweeks niet mogelijk omdat de wagens dan stilstaan.
Dat is 5 x 7 uur = 35 uur per 5 jaar.
We zijn sinds november 2011 begonnen maar de uren nog niet vergoed gekregen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (2)

Dat hangt er maar net van af wat er hierover afgesproken is.

Er zijn genoeg mensen die een opleidng/cursus moeten volgen voor/naast hun werk (die door de baas betaald wordt) maar die niet de uren vergoed krijgen die ze aan die opleiding moeten besteden.

Toegevoegd na 13 minuten:
Om na te kijken wat hierover is afgesproken, zou je de CAO kunnen bekijken (als er een van toepassing is).

Stel dat je valt onder de CAO voor beroepsgoederenvervoer over de weg. In de oude CAO (die 31-12-2011 afliep, maar een nieuwe heb ik niet op internet gevonden) stond dit in artikel 43:

Scholing algemeen
"Ingeval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever en/of op grond van een aan de functie verbonden wettelijke verplichting, dienen aan de werknemer de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende fiscale maximum netto kilometervergoeding) te worden vergoed. Voorts zal de werkgever de cursustijd, die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren."

Toen stond er in ieder geval niets in over vergoeding van cursustijd op zaterdag. Maar goed, ten eerste weet ik niet of je valt onder die CAO en ten tweede niet (als je er wel onder valt) wat er voor 2012-2013 geldt.
Computoon
11 jaar geleden
Je baas is niet verplicht dit te betalen. Ook de uren die je op een zaterdag moet maken kun je niet terug vorderen. Jij bent niet verplicht om de code 95 te behalen, maar dat zal je straks dan wel je baan gaan kosten.