Na het vervallen van recht ww uitkering geen recht op andere uitkering i.v.m te hoge inkomen partner,wat nu te doen?

Mijn vriend heeft op dit moment een ww uitkering en is hard opzoek naar een baan. Zijn ww uitkering loopt tot eind september. Hierna heeft hij hier geen recht meer op. Nu hebben wij een koopwoning en werk ik 32 uur in de zorg. Hierdoor (door mijn te hoge inkomen) heeft mijn vriend geen recht op een ander soort uitkering. Mijn vriend is nog wel verplicht om zijn ziektekosten te betalen (verplicht in Nederland) maar waar moet hij dat dan van gaan betalen als hij totaal geen inkomsten meer zou hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja dat zal jij dan moeten betalen dat is heel vervelend maar zo gaat dat daarnaast kan hij voor volgend jaar als hij nog geen inkomen heeft zorg toeslag aanvragen.
ronron1212
11 jaar geleden
Hebben jullie recht op zorgtoeslag? Kijk dat even na, je houdt met een wat hoger inkomen veel langer nog recht op zorgtoeslag dan op bijvoorbeeld huurtoeslag. Je kunt je inkomen direct wijzigen op de site van de belastingdienst, zodat een eventuele toeslag de volgende maand al kan worden uitbetaald.

Verder: ja, werk. Dat is heel lastig momenteel, voor iedereen helaas. Als je vriend gezond is van lijf en leden kan hij misschien wel tijdelijk werk vinden: fruit plukken bij een boer, post bezorgen bij TNT, een krantenwijk, of losse klussen via uitzendbureaus. Alles is beter dan niets, als je geen inkomsten hebt en fysiek en mentaal in staat bent tot werk. Daarnaast zou jij ook extra werk erbij kunnen zoeken, al is dat maar iets simpels als een krantenwijk. Er zal toch ergens meer geld binnen moeten komen.

Kijk daarnaast ook hoe jullie kunnen bezuinigen op allerlei uitgaven. Eerst eens je vaste lasten en alle inkomsten op een rijtje zetten, dat geeft al een heel goed overzicht. Bereken wat je per maand kunt uitgeven aan boodschappen, stel een reëel maar zo laag mogelijk budget vast, en houd je daar ook aan. Leg een spaarpotje aan voor onvoorziene uitgaven, en zoek bespaartips op het internet. Staat er vol van, er is van alles te vinden.

En, natuurlijk: werk blijven zoeken. Ik wens je vriend het allerbeste, hopelijk vindt hij snel werk, en vindt hij na niet al te lange tijd zelfs ook werk dat hij léuk vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1,,En alles zo uit je hoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alternatief werk: +
Ook van belang is je leeftijd. Boven of onder de vijftig jaar? Is het boven de vijftig jaar, kijk dan eens bij IOAW.

Groet,

Nico