Ik ben uit huis, kan ik mijn kinderbijslag/kindgebondenbudget, dat mijn moeder houdt, opeisen bij haar, misschien door een eventuele rechtzaak?

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn moeder is toch financieel verantwoordelijk voor mij? Die ouders waar ik nu zitten, moeten alles voor mij betalen en ik vind dat mijn moeder alles terug moet betalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Waar ik nu zit*

Toegevoegd na 15 minuten:
Nee, ik kan niet de voogdij aan deze ouders geven zegmaar. Ik wil er gewoon zoveel mogelijk geld uit halen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Nee. Kinderbijslag is voor jouw moeder, en niet voor jou bedoelt. Zij bood(?) jou onderdak, moest je daarmee te eten geven, en je schoolboeken etc. betalen.

Ik weet niet waarom je niet meer bij je moeder woont, maar als dit blijvend is, kan je moeder de voogdij overdragen aan "ouders waar je nu zit".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij kan zelf de kinderbijslag niet krijgen, maar wel degene die nu voor jou zorgt. Daarvoor is geen voogdij voor nodig. Alleen kan maar 1 iemand kinderbijslag krijgen. Belangrijk is dat jij ingeschreven staat op het adres waar je nu woont.
Het kindgebonden budget is gekoppelt aan de kinderbijslag, wie de kinderbijslag krijgt, krijgt ook het kindgebonden budget.
Laat de mensen waarbij je nu woont contact opnemen met de SVB bank.

Wat ook nog een mogelijkheid is is pleegzorg vergoeding, maar dit is dan ipv de kinderbijslag, allebei kan niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bij iemand anders woont moet je je adres wijzigen bij de gemeente en bij het LBIO doorgeven dat andere mensen voor je zorgen. De kinderbijslag gaat dan niet meer naar je moeder. Neem contact op met het lbio, zij leggen het verder uit.
Er hoeft geen rechtszaak te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Pleegouders krijgen een financiele tegemoetkoming voor het onderhoud van een kind (ik weet niet via welke weg).
Het LBIO laat de ouders betalen voor deze dienst.
Ouders krijgen géén kinderbijslag, want het kind is niet inwonend.
Dat is vaak een vervelend probleem, ze moeten wel betalen voor dat kind, maar krijgen dat juist niet vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pleegouders krijgen de kinderbijslag via het lbio.