25 jaar, woont zelfstandig, studeert op afstand HBO, maar moet binnenkort haar 40 urige baan opgeven ivm stages. Geen inkomen meer dan?

Ik werk nu 40 uur om mijn studie, huur, levensonderhoud enz. te kunnen betalen. Omdat ik graag meer en betere kansen op de arbeidsmarkt wil later, ben ik via afstandsleren (thuisleren) Windesheim een HBO gaan volgen. Dus ik werk 40 uur en ik studeer tussen de 20 en de 35 uur in de week.
Ik heb door mijn inkomen beperkt recht op studiefinanciering en OV jaarkaart.
Over een paar maanden kan ik niet meer blijven werken. De stages worden te uitgebreid en te lang. Dan moet ik mijn baan dus opzeggen (of vragen om ontslagen te worden) Echter heb ik begrepen dat ik dan geen uitkering kan krijgen omdat ik een studie volg. Ook is de studiefinanciering niet toereikend genoeg om mijn studie EN rekeningen te kunnen betalen.
Moet ik dan na al die jaren van werken en eindjes knopen een lening gaan nemen a 800 euro in de maand zodat ik (bovenop mijn studie kosten) mijn rekeningen en studie kan betalen?

Is er een andere optie om toch financieel rond te blijven komen?

(ik begrijp dat er gesneden zal moeten worden in mijn uitgaven, maar ik doe nu ook maar boodschappen voor 30 euro in de week)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je de stage niet bij je huidige werkgever vervullen?
Heeft hij er ook belang bij dat je de opleiding doet?
Veel werkgevers staan best open voor dit soort dingen, maar je moet het wel vragen. (Als je vakkenvult bij albert hein en een hbo ict opleiding doet is het misschien wat lastiger :) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AdrieK: daar zat ik ook aan te denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, helaas is de opleiding niet relevant voor mijn werkgever dus hij kan/wil mij niet helpen (logisch) en ik ben ook al een paar maanden aan het solliciteren voor een functie binnen mijn toekomstig vakgebied. Helaas tot zover nog onsuccesvol.
Veelal krijg ik te horen dat men liever geen studenten aanneemt :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek een baan in het weekend?

Het beste antwoord

Ga praten met de studieadviseurs van Windesheim, of probeer een andere baan te vinden die past bij HBO opleiding en vraag of de eerste maanden als stage kunnen dienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Windesheim heeft helaas op het moment een aantal tientallen studenten met dit probleem, alleen zijn velen van hen getrouwd met een dubbel inkomen :(
Ben wel al een paar maanden aan het solliciteren voor een baan in mijn (komend) vakgebied :) Hopen dat ik hier succes mee heb...

Andere antwoorden (3)

Als u uw werk opgeeft, krijgt u, als ik u goed begrijp, wel recht op studiefinanciering - al zal dat deels in de vorm van lening zijn. Ik ben bang dat hier niet echt een goede oplossing voor is. Studenten die vers van school de studie beginnen zitten in wezen in dezelfde situatie, al hebben die waarschijnlijk meer stufi, zijn ze nog niet gewend geraakt aan een vast inkomen en hebben ze op hun studentenkamer minder woonlasten. Maar u hebt weer kunnen sparen.
De enige oplossing die ik zie is: tijdelijk kleiner gaan wonen (als dat kan tenminste) en het zien als een investering in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve kleiner gaan wonen, snijden in andere uitgaven (ik doe het van 20, scheelt op maandbasis toch bijna 45 euro) en inderdaad lenen, zou je kunnen kijken naar manieren om meer inkomsten te genereren dan alleen de stufi.

Overigens: normaal gesproken heb je met een deeltijdopleiding helemaal geen recht op stufi, en bij afstandsonderwijs al helemaal niet. Je hebt mazzel dat de LOI samenwerkt met Windesheim zodat je daar als student ingeschreven staat, andere deeltijd- of afstandsstudenten krijgen geen stufi en kunnen ook niet lenen bij DUO. Dat maakt natuurlijk jouw situatie niet ineens gemakkelijk ofzo, maar misschien zet het de zaken een beetje in perspectief. Lenen bij DUO is dan in elk geval nog de goedkoopste lening die je ooit in je leven zult kúnnen afsluiten.

Maar to business. Je hebt inderdaad in dit geval geen recht op een uitkering als je studeert. Zoek in elk geval een bijbaan, of kijk of je minder uren kunt werken bij je huidige werkgever. 40 uur werken naast een opleiding is pittig (respect!) en het is logisch dat dat op den duur niet meer lukt. Maar misschien kun je iets vinden voor de avonduren, of weekenden?

Dan: je stagebedrijf. Uiteraard zoek je een stagebedrijf dat een stagevergoeding geeft. Daarnaast is het zeker bij afstandsonderwijs vaak wel mogelijk om de stages enigszins flexibel in te vullen met werkuren. Dus als je werk zoekt dat aansluit bij je opleiding, zou je misschien voor een deel gewone werkuren kunnen inbrengen als stage-ervaring. Of als je een deel van de werkzaamheden die bij een functie horen al kunt doen, en een ander deel nog moet leren, kun je stage en werk deels combineren. Voor sommige functies is het ook heel goed mogelijk om echt op de werkplek al te leren, denk aan BBL-studenten die gewoon in loondienst zijn terwijl zij hun opleiding volgen. Of misschien kun je een werkgever vinden die bereid is om je aan te nemen terwijl je nog niet klaar bent met je opleiding, waar je bijvoorbeeld tijdens je stage wat lager ingeschaald wordt, om dan na je afstuderen je contract aan te passen. Ik weet dat bijvoorbeeld bij lerarenopleidingen in afstandsonderwijs de stage zoveel mogelijk allemaal aan het eind worden gedaan, en dat de studenten dan aan de slag gaan als nog onbezoldigd docent, waarbij de eerste maanden van hun werk dan als stage tellen. Wellicht kun je iets in die richting vinden, zodat je al een wat volwaardiger salaris hebt tijdens je stageperiode.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overleg eens met je HUIDIGE werkgever.
Misschien kan een andere functie of een indienstname van een bedrijf waar jouw bedrijf mee samenwerkt oplossing bieden.
Als je binnen jouw huidige werkkring een goede naam hebt opgebouwd, wil je werkgever wellicht (of via voor hem toegankelijke kanalen een andere job MET loon voor je organiseren.
Nu zegt men dat goede werkgevers zeldzaam zijn. Mijn ervaring is aanmerkelijk positiever.
Toen ik personeelsmanager was heb ik mensen aan goed werk kunnen helpen die tevens stagefunctie had.

Kortom, zoek eerst ik de kringen waar je goodwill hebt.
Goede werknemers hebben best krediet bij hun werkgever,
gebruik dat.

Overigens HEEL sterk van je dat je doorzet en afziet, dat kan menigeen een voorbeeld aan nemen. Het kan haast niet anders dat je werkgever dat ook vindt.