Varkens zijn spaarpotjes; In oudere gemeenschappen werd vaak door gezinnen in het voorjaar een big gekocht, deze in de tuin of op stal bij een boer gehouden. Gedurende het hjaar mest je het varken vet. Aan het begin van de winter heb je dan allerlei producten om je door de groente-arme winter te brengen; Spek, vet, vlees, worst etc.
Daar komt het idee van een spaar-varken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Spaarpotten hebben vaak de vorm van een varken aangezien, een vet varken werd vroeger geassocieerd met welvaart. Andere dierfiguren of andere vormen worden echter ook toegepast. Omdat het varken door joden en moslims als onrein dier wordt beschouwd, hebben sommige spaarbanken besloten dat een spaarvarken zoals Knorbert niet meer in de multiculturele samenleving past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat dat komt omdat mensen op het platteland vroeger soms een varken hadden dat werd vetgemest zodat er in de winter genoeg vlees was. Hoe meer je aan dat varken kon geven hoe vetter het werd.
Als je weinig voedsel over had was je dus arm en werd het varken niet zo vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is al eens bij Echt Waar?! geweest.

Filmpje alhier: http://www.youtube.com/watch?v=LbErn9a44HI
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sparen in rijkere, goede tijden als reservering voor slechte tijden dat je het minder hebt.
Zoals met varkens werd gedaan: In de zomer bij voldoende voedselaanbod voeden en (vet)mesten en slachten in de winter als er minder eten beschikbaar is.
Dan slacht je het spaarvarken door hem stuk te slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang geleden introduceerde de toenmalige vsb-bank het spaarvarken als cadeautje bij het openen van een betaalrekening. Het idee was dat men het varken zou vetmesten en stuk zou laten slaan bij de bank om te laten storten.