Hoe wordt de rente op je spaarrekening berekend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Visara, inderdaad.
Dus hoe wordt het % bepaald of hoe wordt met dat % het bedrag aan rente berekend.
Dat zijn de 2 vragen die met de vraag bedoeld kunen worden. PS 3,7% is mooi.

Het beste antwoord

Tik het bedrag van je spaarrekening in.
Dat bedrag vermenigvuldig je met de rente tot de macht van het aantal jaren dat je wilt weten.
2% = vermenigvuldigen met 1,02
3% = 1,03
6,1% = 1,061

Dus een spaarrekening met 1200,- waar je 4,1% rente over krijgt bevat na 5 jaren:
1200 x 1,041^5 = 1467,02 euro

Toegevoegd na 5 minuten:
Ze berekenen rentes voor delen van een jaar niet door tot de macht 2,5 te doen bij 2,5 jaar. Dat werkt wel zo als je het zou hebben over een exponentiële groei van bacteriën of zoiets. Maar niet in de economie.
Daar berekenen ze het rente bedrag dat je over een heel jaar gekregen zou hebben en geven je een evenredig deel.
Voorbeeld: over 1200 euro krijg je bij 4,1% rente 49,20 rente na een jaar. Staat het er een half jaar op, dan krijg je de helft van 49,20.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb weleens gevraagd bij de bank en ik werd doorverwezen naar het hoofdkantoor. Ik kreeg een vage brief dat ze dat niet mogen zeggen maar dat de concurrentie een grote invloed had. Dus ik zou er gewoon vanuit gaan dat er verboden prijsafspraken zijn. De gaten tussen spaar en leenrente worden ook steeds groter. Het is 1 grote corrupte boel hier in Nederland.
12 jaar geleden
De formule.
Jij krijgt bijv. 1,56% rent over een bedrag van 3000 euro.
Dan krijg je de volgende formule
3000:100 (hiermee bedoel ik 100%) keer 1,56%=46,80
3000 + 46,80 = 3046,80.
Je saldo naar een jaar rente.

In principe begin je met je spaarbedrag, gedeeld door de honderd procent (gewoon honderd intypen op de rekenmachine) en dan keer je rente. Is het bedrag aan rente voor dat jaar.
Dat plus je salde en vola je hebt het.

En nog een jaar rente, is het zelfde.
Gewoon je bedrag intypen (incl. de rente) gedeeld door honderd en keer je rente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
percentage berekeningen kan ik ook wel, maar hoe verekent de bank het verschil in saldo. Bijvoorbeeld en heb begin heb je 1000 euro, dan zet je er 200 bij, haalt er 50 af en later nog eens 100 erbij.
Berekenen ze dus elke week/maand de rente en tellen ze dat bij elkaar op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan het einde van het jaar word er gerekend, dus 1000 +200 - 50 +100 = 1250 : 100 = 12,5 x 1,56 rente = 19,5 euro rente 1250 + 19,5 = 1269,5.