Ik zit in de ziektewet, ben 22, en ik en mijn vriend gaan uit elkaar, ik krijg maar 800 euro pm, heb ik recht op een toeslag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MAAR €800 per maand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. . .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad "MAAR"... nou die zou ik ook wel willen met ook mijn 22-jarige leeftijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan aan mij liggen hoor, maar rondkomen van 800 euro per maand is verrekte lastig. Zonder huurtoeslag red je dat sowieso niet, tenzij je een kamer huurt ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er mis met het huren van een kamer als je 22 bent?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hm ok, dat kan in veel gevallen inderdaad wel. Ik moest op m'n 20e verhuizen naar een rolstoeltoegankelijke woning omdat ik bij m'n ouders thuis de trap niet meer op kon, en ik denk niet dat ik rond had kunnen komen van minder dan Bijstand toen. Ik ken de woonsituatie van VS natuurlijk niet, maar je hebt gelijk dat het voor veel 22-jarigen mogelijk moet zijn om kleiner te (gaan) wonen. Neemt niet weg dat 800 euro bijna 90 euro onder bijstandsnorm+toeslag voor alleenstaanden zit, en dat noem ik niet veel.

Antwoorden (6)

Nee, want je krijgt veel meer dan de bijstandsnorm is
voor een 22 jarige.

Dat is namelijk netto per maand € 634,80.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel gemeentes geven daar een toeslag op, informeer bij de lokale sociale dienst.
Iedereen met werk of uitkering heeft recht op vakantie toeslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt denk ik huur toeslag Ofzo ???
Dat ligt aan de huur van je huis je bent 22 dus ik hoop voor je snel 23 dat scheelt weer een hoop waarom weet ik dan weer niet !!

Maar kijk even op

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/index.html

Vul daar je gegevens in en je weet een hoop meer

Je kan ze ook bellen (0800) 0543
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.berekenjuwrecht.nlis een goede site om te bekijken of je ergens recht op zou kunnen hebben. Verder de sociale dienst van de gemeente.
In sommige gemeentes hebben ze bv een collectieve verzekering, voor bepaalde inkomens.
succes

Toegevoegd na 6 uur:
typfout: www.berekenuwrecht.nl
anneliez
11 jaar geleden
Beste Gast112146,

Als je ziektewet-uitkering lager is dan het sociaal minimum ligt, heb je soms recht op een aanvulling vanuit de Toeslagenwet. Deze toeslag wordt betaald door UWV, en vult je uitkering aan tot het sociaal minimum óf tot het dagloon, indien dat lager is dan het sociaal minimum.

Welk sociaal minimum voor jou geldt, kun je hier bekijken: http://bit.ly/zItEMi. De toeslag vraag je aan met dit formulier: http://bit.ly/z46pZn.

Actuele informatie over de Toeslagenwet vind je hier: http://bit.ly/xH90s9.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet welke toeslag je bedoelt?

-De bijstandsnorm voor alleenstaanden bedraagt ongeveer 634 euro, en als je voldoet aan de voorwaarden (o.a. geen gedeelde huishoudkosten hebben) dan kun je een toeslag krijgen en kom je uit op ongeveer 888 euro. Gemeentes hebben echter wat vrijheid bij het toekennen van toeslagen, en bij 22-jarigen wordt meestal een toeslag van 10% ipv 20% gegeven. En dan kom je uit op zo'n 761 euro: jij zit daar al boven. Het kan dus in jouw gemeente anders zijn, maar waarschijnlijk heb je geen recht op aanvullende bijstand. Als je daar wel recht op zou hebben, moet je dus voor 80 euro per maand met de billen bloot (rekeningafschriften van de afgelopen maanden inleveren, etc.) en heb je sollicitatieplicht. Daar kun je bij ziekte overigens wel ontheffing van krijgen, maar dan moet je door een onafhankelijk arts gekeurd worden. Het is dus wel veel gedoe. Lastige is alleen dat 80 euro op zo'n inkomen natuurlijk echt VEEL is, dus je maakt ook niet makkelijk de afweging om 'er dan maar niet aan te beginnen'. Tot 27 geldt trouwens ook dat je na de aanvraag eerst vier weken geen uitkering krijgt en actief op zoek moet naar werk. Ook daarna houd je natuurlijk de sollicitatieplicht, maar na vier weken kun je dan dus een aanvullende uitkering krijgen. Als je tenminste voldoet aan alle andere voorwaarden, en waarschijnlijk dus niet zolang je nog geen 23 bent.

-Zorgtoeslag ontvang je waarschijnlijk al.

-Huurtoeslag hangt af van je woonsituatie. Kijk eens op www.toeslagen.nl, daar kun je o.a. vinden of jouw woning voldoet aan de voorwaarden voor huurtoeslag. Woon je niet alleen? Dan telt het inkomen van huisgenoten mee voor het vaststellen van de hoogte van de toeslag.