Kan een verkeerd gestort bedrag op een rekening na een jaar nog door de bank teruggevorderd worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee

Ja dat kan. Als ze kunnen aantonen dat het verkeerd gestort is, mogen ze het terug vorderen.

Nee,dat kan niet een overbodig die je zelf gedaan hebt is niet terug te boeken, wel als het een machtiging is dan kan je het binnen een bepaalde tijd laten sorteren. Als je een foute overboeking gedaan hebt kan je bank wel als tussenpersoon spelen en de begunstigde vragen om het bedrag terug te boeken.

Jazeker. De bank heeft in dit geval onverschuldigd aan jou betaald en kan vervolgens het bedrag ter hoogte van het onverschuldigde terugvorderen. Laat ze het wel onderbouwen, ik zou het niet zomaar terugstorten. Toegevoegd na 5 minuten: Excuus: ik interpreteerde je vraag wellicht verkeerd. Bedoel je dat de bank een bedrag van jou terugvordert? Of heb je zelf een foutieve boeking gedaan? In dat geval adviseer ik je even contact op te nemen met je bank. In beginsel heb je onverschuldigd betaald en heb je een vordering op diegene die het geld heeft ontvangen. De bank kan hier een rol in spelen door de klant aan te schrijven. Neem contact op met de betreffende bank of ze dit voor je kunnen doen.

Het is krachtens de Algemene Voorwaarden van een bank nog altijd zo dat een rekeninghouder een (vermoedelijk) ten onrechte ontvangen bedrag moet melden aan zijn bank. Degene die het bedrag onterecht heeft ontvangen gaat niet vrijuit als hij/zij dit niet meldt. Het is onbelangrijk wie de fout heeft gemaakt of hoe dit heeft kunnen ontstaan. Dit wordt dan verder uitgezocht en zal de bank uiteindelijk aan de rekeninghouder vragen of het teruggeboekt mag worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100