Kan je als 14jarige stage lopen voor school in het buitenland of in het ziekenhuis? Zo ja. Waar dan wel?

Toegevoegd na 29 minuten:
Niet een maatschappelijke stage, maar een 'echte' stage.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom moet je als 14 jarige stage lopen? Ik denk dat je vraag wat moet verduidelijken. Ik vind je in principe te jong voor in een ziekenhuis, daar is het veel te druk en moeten de mensen al veel te veel doen in korte tijd. Ze hebben dus alleen wat aan stagiaires die weten wat ze doen en niet eentje van 14 die ze in alles moeten begeleiden. Misschien kun je meelopen met een voedingsassistente?

Antwoorden (2)

Zie hieronder de voorwaarden voor stage in het algemeen. Of een ziekenhuis kan, is naar mijn mening twijfelachtig (zwaar werk), buitenlandse stage lijkt mij praktisch uitgesloten (oncontroleerbaar of aan alle voorwaarden hieronder wordt voldaan.)

Voor een maatschappelijke stage -dat is wat anders dan een 'gewone'- stage geldt: 'licht werk van niet industriële aard'. Daarvoor gelden deze regels: "Kinderen van 13 tot en met 15 jaar mogen niet werken op zondag tenzij dit uit de aard van het werk voortvloeit. Denk bijvoorbeeld aan helpen bij de organisatie van een kerkdienst of een viering. Verder gelden voor werken op zondag de volgende voorwaarden:
De ouders moeten hiervoor nadrukkelijk toestemming hebben gegeven. Als een kind werkt op zondag, is de zaterdag daarvoor een vrije dag. Het kind is tenminste 5 zondagen vrij per 16 (aangesloten) weken."

Komt de tekst van de site:

"Kinderen van 14 en 15 jaar mogen onder bepaalde voorwaarden stage lopen. De maximum arbeidstijd is voor hen dan 7 uur per dag en in totaal 35 uur per week. De tijd dat de jongeren naar school gaan, telt ook mee als arbeidstijd.

Voorwaarden stage lopen

Kinderen van 14 en 15 jaar mogen alleen stage lopen als er een stageovereenkomst is gesloten tussen de school en het bedrijf. Ze mogen ook stage lopen als burgemeester en wethouders een verzoek tot vervangende leerplicht hebben goedgekeurd. Een stageovereenkomst moet ondertekend worden door de ouders of verzorgers van het kind.

Werkzaamheden stage

Tijdens een stage mogen kinderen van 14 en 15 jaar ook lichte werkzaamheden doen in een industriële omgeving.

Maximum arbeidstijd stage

De maximum arbeidstijd voor kinderen van 14 en 15 jaar die stage lopen is:
7 uur per dag;
35 uur per week.

De tijd dat jongeren naar school gaan, telt ook mee als arbeidstijd.

Minimale dagelijkse rust

De minimale dagelijkse rust is 14 uur, in elk geval tussen 19.00 en 7.00 uur.

Pauzes

Als een kind meer dan 4,5 uur werkt, heeft het minimaal 30 minuten aaneengesloten pauze.

Werken op zondag

Werken op zondag is niet toegestaan."

Toegevoegd na 29 minuten:
NB: de hele lijst hierboven heeft betrekking op een 'gewone' stage. De 'gewone' stagiair van 14 en 15 jaar mag dus op zondag niet werken volgens deze overheidsregels.
Computoon
11 jaar geleden
Zit je op het VMBO en is het een korte stage? Meestal duren die stages één of twee weken. Ze zijn bedoeld als een eerste kennismaking met het werkveld waar je later waarschijnlijk voor zult kiezen. Een stage in het buitenland is niet mogelijk (tenminste; ik kan me niet voorstellen dat een school dat toestaat). Helaas is een stage bij een ziekenhuis ook niet zo haalbaar. Je bent te jong en onervaren om op de afdelingen met patienten mee te lopen. Wel is er soms een mogelijkheid om bijvoorbeeld bij de postkamer, of in de keuken, of bij de facilitaire dienst stage te lopen.