Wat is (wel) een verstandige investering ? zie toelichting

discussie vraag dit ; Stel je hebt 50.000 legale euros over , dwz je heb ze de komende 5 jaar NIET nodig .
En je wil zeg maar een 10% per jaar krijgen .
Wat zou dan een wijze investering zijn ??
Want slechte kennen we genoeg , zoals al die fondsen die beginnen met 50.000 euro zoals palminvest enz.
ook banken zijn dus niet zo veilig als gedacht , en zoals goud en zilver dat de afgelopen jaren zo is gestegen dat houdt natuurlijk (of niet ??) eens op.
Wat is dan wel een verstandige oplossing ??
lijfrente , obligaties , aandelen , grondstoffen ??
en niet zeggen ja geef maar aan mij want die kennen we al (lang)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier durf ik geen antwoord op de formuleren. 10% is nu een vrij hoog rendement voor deze tijd...en een hoog gewenst rendement is een hoog risico.
Kans te groot dat het uiteindelijk verkeerd gaat.
Utrecht
13 jaar geleden
Inderdaad: 10% rendement en verstandig gaan niet samen. Het vooruitzicht op een hoog rendement gaat altijd gepaart met een (te) hoog risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag , want er is niet zo iets als een veilige belegging met hoog rendement.

Het beste antwoord

Het is absoluut niet mogelijk, om 10% (gegarandeerd) rendement te halen op je investering van 50.000 Euro.
Het enige gegarandeerde rendement wat je kunt halen is ongeveer 3,5%, en dan ben je voor 100% zeker, dat je na 5 jaar in ieder geval die 50.000 Euro nog hebt. Spijtig genoeg, heb je in principe bijna niets aan die rente verdiend, want je moet er belasting over betalen (vermogensrendementsheffing) en je 50.000 Euro is ook minder waard geworden door de inflatie. Door je geld op de bank te zetten, speel je uiteindelijk net kiet.

Wat een verstandige investering is, kan niemand voor jou bepalen. Wat voor de een verstandig is, is voor een ander rampzalig. Je zult zelf moeten bepalen welk risico je wilt lopen.

Stel jezelf de vragen:
- Als ik in aandelen beleg, en de koersen dalen fors, slaap ik dan nog?
- Ben ik bereid om een kwart of de helft van mijn vermogen te verliezen, met tegelijkertijd een kans op een forse winst?

Heel ruim genomen, kun je stellen dat als je 10% rendement wilt halen, je ook kans hebt om 10% te verliezen. En als je 50% rendement wilt halen, je ook kans hebt om 50% te verliezen. Als je ontzettend ruig gaat beleggen, is het zelfs mogelijk om 100% rendement te halen, maar dan heb je ook de kans al je geld kwijt te raken. (b.v. opties) Kortom, de regel is, dat hoe meer je wilt verdienen, hoe groter het risico. Voor al die percentages tussen pakweg 4% en 100% is wel een belegging te vinden; het aanbod is enorm.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn spaarvormen die naarmate je het langer vastzet een steeds hogere rente geven.
Je kunt dan denken aan 1, 2, 5, 10 jaar vastzetten. Je krijgt dan aan het einde van de looptijd een soort bonus.
Haal je het er eerder af dan vervalt vaak de bonusrente.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is een vorm zonder risico te lopen dat je geld minder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan niet zonder grote risico's te nemen.
Je haalt hooguit een rendement van 3 %
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij giweda.
Vergelijk een aantal (solide) banken en zet je geld weg voor een vaste rente. Probeer altijd een hogere rente te bedingen, voor het bedrag dat jij in gedachten hebt willen ze zeker wel wat meer doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder risico"s te nemen, is 10% tegenwoordig zo goed als onmogelijk! Zet het bedrag weg in deposito over 5 jaar tegen zo hoog mogelijke rente, dat is het beste!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Investeren in goud en whiskey schijnt een degelijke optie te zijn.