Kan het acid ratio groter zijn dan het current test ratio?

In mijn berekeningen kom ik een grotere % uit voor de current ratio dan de acid ratio.

PS; de berekeningswijze is correct omdat ik ook ratio's van de vorige boekjaren de current ratio < acid ratio

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat lijkt me het gevolg van een berekeningsfout.

Ter toelichting:
Current Ratio: vlottende activa : vlottende passiva
Quick ratio (acid ratio) (vlottende activa -/- voorraden) : vlottende passiva

Dus bij quick ratio is de teller van de breuk kleiner bij een gelijke noemer. Dan wordt de uitkomst altijd lager.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoogstens zouden beide waarden gelijk aan elkaar kunnen zijn, namelijk als er geen voorraden zijn.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Het zijn beide kengetallen om de liquiditeit van een bedrijf te meten. ('Kan een bedrijf op korte termijn aan zijn financiële verplichtingen voldoen'). Beide ratio's geven de mate aan waarin de verschaffers van het korte vreemd vermogen (bijv. de crediteuren) uit de vlottende activa (waaronder de debiteuren en kasgeld/tegoeden op bank) betaald kunnen worden. Het verschil is, dat bij de quick ratio (= acid test ratio) de voorraden niet worden meegenomen. Dit doet men onder meer omdat die vaak niet in hun geheel verkocht kunnen worden omdat daarmee de continuïteit van het bedrijf in gevaar komt. Of omdat het gaat om producten die kunnen bederven of modegevoelig zijn waardoor het niet vanzelfsprekend is dat die alsnog verkocht worden (en dus wellicht geen 'positieve bijdrage' leveren aan de liquiditeit). Je zou kunnen zeggen dat de quick ratio nog meer naar de liquiditeit kijkt dan de current ratio.