kan je schade verhalen als je wa verzekerd bent als er iets is gestolen ?

Hallo vandaag Had ik de telefoon van mijn moeder mee zoals ik wel vaker eens heb en die Is tijdens het boodschappen doen bij de jumbo gestolen uit mijn jaszak. Ik Had om 13.50 nog gekeken naar de tijd omdat ik tijdsgebonden Was en ik stond om 14.05 al boven bij jumbo op kantoor naar de bewakingscamera beelden te bekijken. Nu laat ik mijn telefoon nooit liggen hij Is zeker weten uit.mijn jas gestolen. Er Was een groepje mensen achter mij die ook nog eens tegen mij aan zijn gebotst ok denk dat het toen Is gebeurd. Mijn vraag Is kan ik de schade verhalen. Het Was de telefoon van mijn moeder. Bewijs bonnen Etc hebben wij eventueel dat de telefoon echt van mijn moeder is

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je haalt WA en persoonlijke aansprakelijkheids verzekering door elkaar.

Het beste antwoord

Nee. WA, wettelijke aansprakelijkheid is alleen voor schade die jij met je motorvoertuig veroorzaakt bij een ander en waarvoor je aansprakelijk bent. De particuliere aansprakelijkheidsverzekering, PAV of AVP wordt in de volksmond ook wel eens - onjuist - WA genoemd en die dekt schade die jij als particulier zónder motorvoertuig en ook niet beroepsmatig veroorzaakt en waarvoor je aansprakelijk bent.

Bij aansprakelijkheidsverzekeringen gaat het altijd om aansprakelijkheid, dus om schade die jij bij iemand ánders onopzettelijk veroorzaakt. Schade aan je eigen spullen valt daar nooit onder. Daar kun je eventueel een inboedelverzekering voor afsluiten, hoewel die in zichzelf meestal geen schade buitenshuis dekt. Daarvoor heb je een aanvullende module nodig, of bijvoorbeeld een aparte verzekering voor je telefoon.

Omdat het in dit geval ging om een geleende telefoon, dus je zou kunnen stellen dat jij aansprakelijk bent voor schade die je moeder heeft geleden. Een normale aansprakelijkheidsverzekering dekt echter geen schade aan geleende spullen. Dit kan wel in een aparte module zitten. Diefstal van geleende spullen ligt een stuk moeilijker en is doorgaans niet verzekerd. Maar je zou je verzekeringsvoorwaarden moeten nakijken hoe jouw verzekering dat heeft geregeld.

Oftewel: WA sowieso niet, want dat is voor motorvoertuigen. Misschien valt het wel onder een ándere verzekering. Je maakt een hele kleine kans bij een eventuele PAV met uitgebreide modules erbij. Je moeder zou het kunnen proberen bij haar verzekering als zij een uitgebreide inboedelverzekering heeft met dekking buitenshuis, of een telefoon- of reisverzekering, maar daar zou het een probleem kunnen zijn dat ze de telefoon aan jou had uitgeleend. Al met al geef ik je niet veel kans, maar zekerheid krijg je alleen door je eigen polisvoorwaarden. En die van je moeder, in dit geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Top bedankt