Als je per ongeluk teveel km. rijdt (verkeerde afslag bijv.) voor het werk: mag je die kilometers dan ook declareren?

Als er sprake is van een eigen fout. Maar uiteraard geen opzet.
Zulks is natuurlijk heel menselijk, dus m.i. valt het onder reguliere kosten (gemaakt voor het werk) die ook te declareren zouden moeten zijn. Toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat zo zou zijn zou ik elke dag een heerlijk bochtig dijkje pakken met de motor voor ik naar mijn werk zou rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zzzzzzzzz

Antwoorden (5)

Lijkt mij niet je reiskosten worden berekend aan de hand van openbaar vervoer óf de kortste afstand.
Indien het kilometers zijn die je maakt voor je werkgever zou je kunnen hopen op een beetje coulance van zijn kant, maar als het kilometers zijn die je maakt voor een klant lijkt het mij niet billijk dat je die door berekend, het is immers niet zijn schuld dat jij een afslag mist.
Buiten dat is het natuurlijk een hellend vlak, want waar ligt de grens? bij 10 kilometer? bij 50? Ook al ben jij ter goeder trouw, misbruik ligt op deze manier natuurlijk wel op de loer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal alleen als er een wegversperring is en een wegomleiding is ingesteld. Dat is wat ze bij ons accepteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Declareren geldt bij de meeste bedrijven voor de 'gebruikelijke reisweg' (Áls regel is dat de kortste reisweg). Tegenwoordig hebben de meeste mensen de beschikking over een routenavigatiesysteem, die dit soort fouten voorkomt.

Toegevoegd na 59 seconden:
'die dit soort fouten voorkomt' = 'dat dit soort fouten voorkomt'.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad als het gaat om woon-werk verkeer. Maar ik kan me wel voorstellen dat je wel de extra kilometers kunt declareren als je met je eigen auto ook zakelijke (niet woon-werk) kilometers maakt. Zeker als je steeds andere adressen moet bezoeken, kan het wel eens voorkomen dat je niet de meest korte route kiest. Ook is het soms wellicht beter om in geval van file om te rijden om niet al te laat op de plaats van bestemming te komen. Als je baas dan slim is, geeft ie je een navigatiesysteem (als je die nog niet hebt) om onnodig omrijden (als er geen file is) te voorkomen.
Nee. Reiskosten worden bepaald op basis van het aantal kilometers volgens de routeplanner (voor veel bedrijven de ANWB routeplanner).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Of je nu met je auto, motor, fiets, brommer of lopend gaat, je krijgt vergoeding ofwel obv openbaar vervoer, ofwel obv eigen vervoer. Bij laatstgenoemde zijn postcode van vertrek en postcode van aankomst leidend. Uitzondering is wanneer jij aan kan tonen dat je wel meer km's hebt moeten maken door een omstandigheid waar je werkgever geen rekening mee heeft gehouden.