Is het reeel dat er een pauze van een half uur van je salaris wordt afgetrokken terwijl je ALLEEN de hele dag in de winkel staat?

Ik 'beman' een winkel de hele dag in mijn eentje. Men zegt: je eet je boterham maar tussendoor op als er geen klanten komen. Er is ook geen afgesloten ruimte om dit te doen maar je mag ook niet met volle mond een klant begroeten. Toch wordt er elke werkdag een half uur van mijn salaris ingehouden voor 'pauze'. Boodschappen doen voor het werk en afstorten moet ik ook in mijn eigen tijd doen, omdat de winkel open moet blijven! Kan dit zomaar? Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Kort en bondig, nee dit mag niet. Je hebt recht op pauze en die krijg je dus niet, zo simpel is het. Een boterham opeten als er geen klant is, is geen pauze. Want je moet steeds alert zijn of er geen klant is, en dus ben je gewoon aan het werk. Je word dus belazerd. Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan hij alleen verlangen als jij dan ook tijdens jouw pauze de winkel mag sluiten met een briefje op de deur dat je een lunchpauze neem!

Het beste antwoord

Dit probleem komt vaker voor dan men aanneemt of weet. Zeker in deze barre tijden waarin winkelomzetten de kosten nog maar nauwelijks dekken.
Dan wordt elke post aangegrepen om op kosten te besparen...

De werkgever is gerechtigd de pauzetijden van je totale aanwezigheidstijd niet door te betalen. Dat is dan ook algemeen gebruikelijk.

Maar het is NIET reëel als een werkgever pauzetijden hanteert die je als werknemer niet daadwerkelijk krijgt of geen gelegenheid biedt de pauzes fatsoenlijk te benutten. Het is strikt genomen zelfs tegen de arbeidstijden wet.
Je werkgever is hier dus in overtreding!

Iedere werknemer heeft recht op tenminste 2 pauzes per dag, waarvan 1 x een kwartier en 1x een half uur (lunchpauze) uitgaande van een 8-urige werkdag.
Ook de werkgever zal zijn pauzes af en toe nemen, maar dat is voor hem een ander verhaal.

Eigenlijk ben je nu 'overwerk' aan het verrichten waarvoor geen vergoeding wordt betaald. En 5 x 45 minuten is dan 3 uur en 45 minuten loonderving per week.
Dat loopt per jaar aardig op.

Het zou anders zijn als jijzelf uit eigen beweging je pauzes niet zou nemen (ook die werknemers bestaan en die handelen dan ook tegen de wet en daarmee in overtreding).
Maar dan ligt het probleem bij degene die zijn pauzes niet neemt en is de werkgever dat dan niet aan te rekenen.

Omdat je alleen de winkel bemand, kun je in principe dan ook besluiten om gewoon de winkel bijv. tussen half een en een uur te sluiten en je pauze dan te nemen.
De koffiepauze 's-morgens zou je tijdens een rustig uurtje kunnen nemen.
Is de werkgever het niet eens met die sluiting, dan moet hij ervoor zorgen dat er dan iemand anders is, of hijzelf, om de winkel open te houden tijdens jouw lunchpauze.
Je zou dus hierover gewoon in overleg met je werkgever moeten gaan.
Het alternatief voor hem is óf je je pauzes gunnen óf je je volledige arbeidstijd zonder inhouding van pauzes te betalen. De keuze is dan aan hem.

Je hebt recht op die pauzes dus kan het geen reden voor ontslag zijn!
Kom je er niet uit met hem dan zou je dit kunnen aanmelden bij het Ministerie van SZW/ arbeidsinspectie of als je lid van een bond bent, bij hen.

Wees er wel van bewust dat dit de arbeidsverhoudingen aardig kan verzieken, zowel voor jou (onvrede) als voor hem (op de vingers getikt worden door jouw toedoen).
Houdt in ieder geval wel exact bij hoelang deze situatie nu al voortduurt en hoeveel loonderving je hebt opgelopen hierdoor (dossier). Het kan van pas komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor Uw uitgebreide antwoorden. Het bedrijf waar ik werk heeft zelfs meerdere landelijke filialen!
Daar waar de winkel bemand wordt door meerdere personen kan ook de pauze genomen worden. Door personeelsinkrimping is dit in vele filialen niet meer van toepassing maar men zegt: zo hebben we het altijd gedaan.
Moet ik nu mijn eigen ramen gaan ingooien door dit aan te kaarten of maar (weer) slikken....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het is een beetje zuur allemaal. Veel werkgevers in de retail hebben het momenteel zwaar. Natuurlijk hoef je niet alles te nemen of te slikken wat een werkgever bedenkt om kosten te kunnen sparen over de rug van zijn personeel.
Hun opmerking dat ze dat vroeger altijd al zo deden is een dooddoener, bedoeld om jou je argument uit handen te slaan.
Feit is en blijft dat wat ze nu doen niet deugt! Om maar even met je mee te denken... Misstanden bij bedrijven (dit is er eentje) kun je anoniem melden bij het Ministerie van SZW. Je klacht wordt dan wel serieus genomen en ook onderzocht, zeker als er meerdere klachten over het zelfde bedrijf binnenkomen. Jij als aangever kan dan anoniem blijven, dat maakt het voor de werkgever lastig om te achterhalen wie dit op zijn/haar geweten heeft.
Via deze link: http://www.inspectieszw.nl/contact/melden_en_aanvragen/klachtarbeidsomstandighedenarbeidsvoorwaardenarbeidstijden.aspx kun je je aanmelding anoniem doen. Je bent kennelijk geen lid van een vakbond, anders zou je die er achter kunnen zetten, zonodig ook anoniem.
Bescherming van je baan staat voorop. Je hebt niets aan een gedwongen ontslag, temeer daar het moeilijker wordt weer snel elders aan de slag te komen. Al is het hebben van een baan ook geen garantie voor de toekomst meer. Als het een landelijk opererende winkelketen is, hebben ze dan misschien een ondernemingsraad? Ook daar kun je dit als misstand melden maar dat is wel een stuk gevaarlijker.
Hoewel de ondernemingsraadsleden een strikte zwijgplicht hebben over hun bronnen binnen het bedrijf is het geen garantie dat dit toch op een foute manier bij de directie kan worden gebracht. Met verstrekkende gevolgen voor jou dan. Als laatste zou je kunnen besluiten om maar niets te doen en voor het behoud van je baan te gaan... Het is nu eenmaal zo dat voor iedere 'lastige' werknemer er meer dan 10 super gemotiveerde klaarstaan voor de werkgever. Dus zo bezien sta je al met 10-0 achter!
Wat je ook besluit, ik wens je sterkte daarbij!

Andere antwoorden (1)

Je hebt recht op pauze! Bespreek dit met je werkgever, het staat in de arbeidstijdenwet.
Voor het aantal pauzes dat u heeft en de duur daarvan geldt het volgende:

Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.
Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.
In collectieve afspraken (bijvoorbeeld in uw cao of tussen uw werkgever en de ondernemingsraad) kunnen bepalingen staan over minder of kortere pauzes dan de bovengenoemde. U heeft in ieder geval minimaal 15 minuten pauze als u langer dan 5,5 uur werkt.
Doorbetaling tijdens pauzes
In de Arbeidstijdenwet staat niets over doorbetalen tijdens de pauzes.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het hangt wel van je leeftijd af:
In deze arbijdstijdenwet staat ook wanneer u recht heeft op pauze of rusttijd. De regels gelden voor werknemers van 18 jaar en ouder. Voor jongeren tot 18 jaar gelden andere regels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn specifieke vraag is: Ik sta ALLEEN in een winkel die geen sluitingstijd kent tussen de middag. De winkel is van 's morgens tot 's avonds open en toch trekt mijn werkgever een half uur van mijn salaris af voor pauze. Ik heb dit aangekaart bij mijn werkgever maar die zegt: eet je boterham maar op als er geen klanten komen. Logisch elk mens moet eten, maar dan is het toch niet reëel dat ze dat half uur van mijn salaris aftrekken? Als je met zijn tweeën bent kun je elkaar aflossen maar ik werk helemaal ALLEEN en kan het pand uiteraard niet verlaten. Dus feitelijk heb ik geen pauze. Het gaat hier uiteraard niet over een half uur meer of minder maar bij 5 dagen in de week is het een heel ander verhaal.
Ik ben gewoon heel nieuwsgierig hoe dit bij anderen opgelost wordt en of het een gewone gang van zaken is in de winkelbranche. Mijn leeftijd is 2x 18 jaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is dus meer: hoe mag een verplichte pauze er uit zien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Pelle, zo kun je het kort samenvatten! Gewoon de winkel sluiten dan maar?! :-) De pauze wordt tenslotte afgetrokken van mijn uren. Dan is het legaal toch?!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je er een beetje uitgekomen? Onderstaand antwoord van Beer is heel juist, je hebt recht op pauze, jouw werkgever is in overtreding als hij zich hier niet aan houdt. Hij hoeft de pauze niet door te betalen, echter, hij kan het niet aftrekken, jij werkt dus officieel een half uur minder per dag. Winkel dicht tijdens de lunchpauze is een optie, overleg dit klaar en duidelijk met jouw werkgever. Er gaan veel winkels dicht rond het middaguur.