Kan je een BSN krijgen zonder een adress bij de GBA? mijn vriend moet een rekening aanvragen, duo ect, maar dit kan niet zonder BSN.

echter kan hij pas in sept krijgt hij een kamer waarop hij zich kan inschrijven, niemand wilt ons hun adress lenen en van mijn huisbaas mag het ook niet? dit is een groot probleem :(

Toegevoegd na 17 minuten:
ja dat had ik ook gelezen, maar ik wil weten of er een andere optie is? want die BSN is gewoon alles blijkbaar hier. mensen van aruba hebben geen bsn ik kreeg het ook toen ik me inschreef. en ik moest erop wachten om me bankrekening aan te vragen en me Duo en school te regelen. Daarom is het zeer problematisch. Die uitzendbureaus nemen je ook niet als je geen bankrekening hebt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet, eerst inschrijven bij de GBA.

Zie hieronder:

Hoe krijg ik een burgerservicenummer?

"Op de invoeringsdatum wordt het sofi-nummer van iedereen die ingeschreven staat in de GBA automatisch omgezet in het burgerservicenummer (BSN). Hiervoor hoeft u geen actie te ondernemen. Voor alle andere personen geldt dat ze een BSN krijgen bij inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA). Dat is bijvoorbeeld het geval bij de aangifte van een pasgeboren kind. Personen die wel een sofi-nummer hebben, maar niet zijn ingeschreven in de GBA houden hun sofi-nummer."

Toegevoegd na 40 minuten:
Aanvulling (nb: tekst is van de Belastingdienst)

Sofinummer ontvangen
Lees voor
Als u geen burgerservicenummer hebt of kunt krijgen, moet u een sofinummer gebruiken. Als u nog geen sofinummer hebt, dan kunt u dit bij ons ophalen. Dit kan bij een aantal belastingkantoren. Uw sofinummer staat ook vermeld in een aantal documenten.

Let op!

U moet een afspraak maken via de BelastingTelefoon om een sofinummer op te halen bij een van de belastingkantoren.
Het hebben van een sofinummer betekent niet automatisch dat u in Nederland mag blijven of werken.

Voorwaarden sofinummer:

U kunt alleen een sofinummer afhalen voor uzelf of voor uw kinderen die jonger zijn dan 16 jaar.
U moet uw adres opgeven.
U moet een geldig paspoort laten zien. Alleen als u de nationaliteit hebt van een lidstaat van de Europese Unie, mag dat ook een ander identiteitsbewijs zijn. Het mag echter geen rijbewijs zijn.
Is uw nationaliteit een andere dan die van een van de lidstaten van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland? Dan geldt het volgende:
U moet een verblijfsaantekening in uw paspoort hebben, waarop vermeld staat dat u in Nederland mag werken. U vraagt een verblijfsaantekening aan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Als u in Nederland gaat werken, moet u vaak ook een tewerkstellingsvergunning hebben. Dit blijkt uit de verblijfsaantekening. Uw werkgever vraagt die voor u aan.

Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/hoe_doet_u_aangifte_inkomstenbelasting/burgerservicenummer_of_sofinummer_aanvragen/sofinummer_ontvangen/
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Elke Nederlander heeft een BSN. Dat kan je niet aanvragen dat heb je.
ronron1212
11 jaar geleden
Als je vriend geen adres heeft in Nederland, dan kan hij en sofinummer (ja, een ouderwets sofinummer ja) aanvragen bij de Belastingdienst. De website (zie bron) vermeldt dat het op afspraak bij een Belastingkantoor kan, maar ik heb weleens gehoord dat het ook schriftelijk bij het Belastingkantoor in Heerlen kan (dat is het kantoor buitenland) [succes niet verzekerd].

Let overigens op: zo'n sofinummer/BSN geeft je geen recht op het lage collegegeld van DUO, daarvoor met hij echt voor 1 september bij een Nederlandse gemeente ingeschreven staan. Dus als je het daarvoor doet (en dat denk ik wel) dan is dit niet de oplossing voor je probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag bij Sociale Zaken van de Gemeente of er instellingen zijn in jullie gemeente die als briefadres geregistreerd zijn. Je kunt denken aan het Leger des Heils of adressen voor dak- en thuislozen (bijvoorbeeld Traverse). Dan gaat je vriend naar die instelling en vraagt (met uitleg) of hij zich dat adres als briefadres mag opgeven. Briefadressen zijn meestal tijdelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder kan hij (zie bovenstaande antwoorden) bij de Belastingdienst een sofinummer aanvragen. Zodra hij ingeschreven is in het GBA, kan dit sofinummer overgezet worden naar een BSNnummer.