Wij hebben voor onze trouwringen 444 euro betaald. Toch zijn ze samen 6 gram en 14 karaats goud. Waarde nu: 60 euro. Hoe kan dit??

Hoe kan het dat onze trouwringen so weinig waard zij terwijl wij er wel zoveel voor betaald hebben?

11 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zou met de huidige goudprijs dan voor ongeveer 140 euro (=(14/24)*6*40) aan goud in moeten zitten ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt toch geen klompjes goud gekocht, maar trouwringen?

Antwoorden (4)

Dit komt omdat er nog erg veel toegevoegde waarde aan zit zoals de kosten voor de maker de kosten voor het goud delven en natuurlijk de juwelier die er nog 15% extra geld er bij de inkoop prijs op rekend om zelf ook nog wat te verdienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je als je de ring 1e hands koopt, er nog een heleboel extra kosten aan vast zitten. Jd betaald lNg niet alleen voor de waarde, maar ook voor de arbeidskosten en eventuele ingraveringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De schommelende goudprijs kan dat prijsverschil niet verklaren.

Maar kijk eens naar de zaak van een juwelier: hij verkoopt relatief weinig op een dag (de omzetsnelheid is laag) dus om een bestaan te kunnen opbouwen met zijn zaak moet hij een flinke marge zetten op de inkoopprijs van zijn producten. Iets dergelijks geldt ook (hoewel in mindere mate) voor bijv. optiekzaken. (Ooit de prijs gezien van multifocale glazen?)

Het omgekeerde geldt voor (bijv.) een supermarkt: de omzetsnelheid is gigantisch hoog en daarom kan de marge op de producten laag zijn.
Computoon
11 jaar geleden
Vroeger heb ik ergens gelezen dat bij juweliers de prijs vijf maal over de kop gaat.
Dus wat ze kopen voor een euro verkopen ze voor vijf euro.

Ze verkopen "slow movers" dus het tegenovergestelde van "warme broodjes"
Bij "slow movers"moet je een goede marge hebben ander kun je je zaak wel sluiten.

De 444 euro die je hebt betaald is inclusief BTW, is excl. BTW 373 euro.
In jouw geval betekent dit dat de juwelier je ringen waarschijnlijk gekocht heeft voor 75 euro.

Voor 60 euro aan goud, 3 euro aan transportkosten en 12 euro om de (relatief eenvoudige) ringen te maken en de rest is zijn bruto winst.

Daar moeten alle kosten van worden betaald zoals huisvesting, salaris personeel, gas, water, licht enz, enz.
De netto winst van de juwelier is natuurlijk veel lager.