Ik wil bij me moeder inschrijven. zij heeft wwb en ik heb een bbl opleiding en verdien netto 1500 euro. heeft dit invloed op haar wwb en huurtoeslag ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Voor de wwb heeft dat geen invloed omdat een persoon die een bbl opleiding volgt niet wordt meegeteld bij de kostendelersnorm. Zie bron http://www.rsdaov.nl/werk/kostendelersnorm_3946/

Als je jonger bent dan 23 kan een gedeelte van je inkomen niet worden meegenomen voor het toetsingsinkomen van de huursubsidie. Ben je wel 23 of ouder dan wordt je inkomen a 1.500 meegenomen voor de berekening van de huursubsidie omdat je een medebewoner bent. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/inkomen/
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
1 opmerking:
Zolang tauhied valt onder de wet studiefinanciering telt zijn / haar inkomen niet mee voor de huurtoeslag. Ook niet als hij / zij 23 jaar of ouder is.
erotisi
7 jaar geleden
Bedankt dat heeft de belastingdienst site niet vermeld. Hier wel overigens: https://www.toeslagenaanvragen.net/inkomensgrens-huurtoeslag-hoeveel-inkomen-mag-ik-hebben/
Inekez1
7 jaar geleden
Een BBL opleiding valt NIET onder de wet studiefinanciering. Het inkomen van tauhied telt dus wel mee voor de huurtoeslag. Er is wel een drempelbedrag van 4788. Tauhied zou een deel van zijn inkomen als kostgeld aan zijn moeder kunnen betalen, ter compensatie van de verminderde huurtoeslag en voor overige woonkosten. http://www.bblopleidingen.org/bol-of-bbl/
erotisi
7 jaar geleden
Dat kan wel kloppen ineke dat de BBl niet onder de studiefinanciering valt, maar als aparte groep worden die uitgesloten niet omdat er geen studiefinacniering voor gekregen wordt , zie mijn bron.
fisbel
7 jaar geleden
Inhoudelijk is mijn reactie hierboven onjuist. Ik haalde de regelingen huurtoeslag en kostendelersnorm even door elkaar. Huurtoeslag: het inkomen van de medebewoner (kind) telt mee voor de huurtoeslag. Hierbij telt € 4773 inkomen niet mee zolang het kind nog geen 23 jaar is. (jaar 2016) @erotisi:
Liever niet de commerciële site doorgeven van hierboven. Deze organisatie rekent voor het aanvragen van huur- c.q. zorgtoeslag geld. Terwijl de aanvraag kosteloos en gemakkelijk kan worden aangevraagd via mijntoeslagen.nl