kan een werkgever zomaar je vaste contract voor onbepaalde tijd veranderen vwb werktijden en je salaris verlagen?

kan eenzijdig een vast contract veranderd worden door de werkgever, dus andere werktijden en lager salaris

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een vastcontract kan niet eenzijdig door de werkgever worden aangepast.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch wel en het gebeurd ook. Wel zal deze werkgever voordat hij dit besluit neemt toestemming moeten krijgen van het UWV en de desbetreffende bonden moeten inlichten.
Een salarisverlaging zou misschien kunnen als dat per CAO zo geregeld is (maar dan is het feitelijk niet eenzijdig).
Als jij met je werkgever een contract hebt voor onbepaalde duur, kan dat niet zomaar veranderd worden zonder overleg en akkoord.
Vraag eventueel specifiek advies bij je vakbond (als je daar lid van bent), of bij een Juridisch Loket/Rechtswinkel in je gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het basissalaris kan niet veranderd worden (tenzij je zou besluiten om minder uren te gaan werken uiteraard. Als je van 38 uur per week terug gaat naar 36 uur dan krijg je 36/38 van het oorspronkelijke salaris).

Wat de werkgever wel kan veranderen (als die mogelijkheid althans in de individuele arbeidsovereenkomst of in de CAO staat) zijn (binnen zekere grenzen) de werklocatie en de werktijden, bij een gelijkblijvende arbeidsduur per week. Dan zou het wel zo kunnen zijn, dat je salaris lager wordt of hoger.

Stel namelijk dat je normaliter dagelijks werkte van 15.00 uur tot 23.00 uur. En dat de uren na 18.00 uur berekend werden als uren met een 125%-toeslag. Als de 'nieuwe' werktijden tussen 09.00 en 17.00 uur zouden vallen, dan werk je net zo lang maar ontvang je wel minder salaris, omdat je dan alleen het basissalaris ontvangt.
Computoon