is een 2de baan financieel aantrekkelijk?

Ik heb een fulltime baan. bruto jaar inkomen tussen de €41.000 en €42.000 incl vakantieuitkering. Nu zit ik er over te denken om tijdelijke een baan op zaterdag erbij te nemen (horeca) het uurloon is niet giga.

Wordt hiervan veel belasting ingehouden?

Tot welk bedrag kan er bij verdiend worden zonder in een andere belastingschijf terecht te komen?

Heeft dit invloed op mijn terugave hypotheekrente?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.5K
Ivana
9 jaar geleden
Knut, in de horeca verdien je het meeste aan het tipgeld. Mijn studerende kinderen werkte altijd in de horeca, omdat dat het meest lucratief was. Je moet dan wel je klanten vriendelijk behandelen en laten zien dat je voor ze wilt 'lopen'. :) (Van belasting enz. heb ik geen kaas gegeten.)

Antwoorden (3)

Een tweede baan is altijd lucratief, want hoe je het ook went of keert, je betaald altijd maar een deel van je inkomsten aan de belasting.

Wel moet je erop letten dat beide werkgevers belasting afdragen, met in het achterhoofd het salaris wat je bij hen verdient. Stel dat jouw bijbaantje echt zoden aan de dijk zet, dan kom je op een hogere belasting die je moet betalen dan je reeds hebt betaald omdat beide werkgevers het hebben ingehouden.

Je zult dus aangifte moeten doen aan het einde van het jaar en dat kan betekenen dat je nog een naheffing krijgt van de belastingdienst. Houd daar dus rekening mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, je kunt beter wegbrengen in een kruiwagen dan in een envelop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja JoanDarc, zo is het maar net,
ik zeg altijd maar zo
je kunt nooit genoeg belasting moeten betalen.
De achteraf te betalen belasting op het tweede inkomen is (42 - 36,5%) x inkomen. M.a.w.: je horeca-werkgever houdt 36,5% in, maar je bent vanwege optelling van inkomens 42% verschuldigd. Achteraf bijbetalen is niet te voorkomen.
Behalve als je een Voorlopige Aanslag aanvraagt. Dan betaal je al in het belastingjaar zelf. Eventueel kan dat per maand.

Voorbeeld: als je bijverdiensten in de horeca € 4000 opleveren is de achteraf bij te betalen belasting € 220. (5,5% x 4000) Omdat de algemene heffingskorting en de arbeidskorting vanaf 2013 inkomensafhankelijk zijn geworden, is het achteraf bij te betalen bedrag hoger. Ingevuld in de VA2015 is dit bedrag € 312. Dit hogere bedrag is omdat de algemene heffingskorting afgebouwd wordt vanaf schijf 2. Omgerekend betaal je dus een hoger percentage aan belasting dan 42%. Van de € 4000 in dit voorbeeld houd je ruim € 2000 over. Als u daarvoor iedere zaterdag moet werken, is het extra loon in vergelijking met wat u verdient, niet veel. U kunt er ook voor kiezen om lekker het weekend leuke dingen te doen en uit te rusten.

Vanwege de hypotheekrenteaftrek zal het belastbaar inkomen lager zijn dan € 41.000 / € 42000. pakweg € 35000. Schijf 3 gaat van € 33.539 tot € 57.585 De bijverdiensten vallen bij uw inkomen geheel in schijf 3. Denkt u eraan dat er op dit inkomen géén loonheffingskorting wordt toegepast. Ook de hypotheekrenteaftrek valt geheel in schijf 3.

Op de hypotheekrenteaftrek zelf hebben de bijverdiensten geen invloed. De aftrek blijft gelijk.

Zoals hierboven al gezegd: je houdt er altijd aan over. In uw situatie dus iets meer dan de helft van het bruto loon. En misschien dat er in uw situatie flink wat tipgeld bijkomt.
fisbel
9 jaar geleden
Ha Knut. Belastingen en dergelijke trekken zich niets aan van het aantal baantjes dat je hebt, alleen van het totaalbedrag. Dus als je met je eerste baan een stukje salaris in de 42%-categorie hebt (en dat heb je, als ik goed reken), dan komt van je tweede baan alles in die 42% categorie. Als je bij die tweede baan meer verdient dan (57585-42000=) 15585, komt alles wat je daarboven nog verdient in de 52%-schijf, los van de vraag waarmee je dat dan verdient.

Je moet ook nog even letten op twee administratieve dingen:
1- je tweede werkgever moet weten dat hij de tweede werkgever is. Er zijn namelijk aftrekposten die de werkgever moet verrekenen, maar waar jij maar 1 keer recht op hebt. Dus je tweede werkgever moet die niet verrekenen, want dat doet de eerste al. Bovendien zou hij per ongeluk de belasting die hij moet afdragen kunnen berekenen op basis van het laagste tarief, waardoor je een naheffing krijgt. Dus spreek met hem af dat hij meteen 42% inhoudt, dat scheelt jou een nare verrassing achteraf.

2- bijna alle werkgevers willen expliciet toestemming geven voor een tweede baantje. Dat staat in je arbeidscontract. Immers, als jij een baan neemt in het weekend, kan je eerste werkgever je nooit meer vragen om in het weekend te komen overwerken. Die tweede baan maakt je feitelijk dus wat minder waardevol bij je eerste baan. Werkgevers zijn over het algemeen huiverig bij 'concurrentie' door een tweede baantje.

Het voordeel van de horeca is wel dat je een deel van je inkomsten zwart in het handje krijgt (de fooien), dus je zou ervoor kunnen kiezen om die niet op te geven als inkomsten. Wat ik om me heen zie is dat de meeste mensen voor extra inkomsten zorgen voor werk dat 'contanten' oplevert, om op die manier buiten de Belastingdienst om te werken. Maar dat is natuurlijk verboden, dus dit laatste is zeker niet bedoeld als tip.

Toegevoegd na 2 minuten:
3- ontbrak nog in mijn lijstje. Om het administratieve nadeel dat ik bij -1- noemde te voorkomen, kun je ook een Voorlopige Aanslag aanvragen.