Heb ik ondanks dat mijn ex partner een bijstanduitkering onvangt toch recht op kindalimentatie?

Mijn ex ontvangt al jaren een bijstandsuitkering, omdat hij het vertikt te gaan werken.Ik ontvang geen kindalimentatie. Kan ik toch kindalimentatie eisen? Er zou dit jaar toch een nieuwe wet komen dat je verplicht zou worden om kindalimentatie te betalen wat je draagkracht ook mag zijn??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de vaststelling of kinderalimentatie betaald moet worden wordt gekeken naar het inkomen van de alimentatieplichtige.
Als deze geen ander inkomen heeft dan op bijstandsniveau dan is er onvoldoende draagkracht en vervalt de plicht tot betaling.

Dus, ja je houdt het recht op alimentatie wel voor je minderjarige kinderen maar alleen dan als je ex partner boven zijn draagkrachtgrens gaat verdienen.
Je zult dan in ieder geval jaarlijks een inkomensonderzoek moeten laten doen naar het inkomen van je ex partner.
Dit kan je doen door ieder jaar de kantonrechter te vragen de kinderalimentatie vast te stellen. Je ex partner zal dan steeds moeten aantonen dat zijn draagkracht onvoldoende is.

Draagkracht wordt berekend aan de hand van huidig inkomen minus aantoonbare persoonlijke verplichtingen (huur, energie, water) en direct sober levensonderhoud en evt. afbetalingen op schulden uit het verleden huwelijk.
De wet op de bijstand staat niet toe dat 'n ex partner tot bijv. dakloosheid geraakt als gevolg van alimentatie eisen
die de draagkracht te boven gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Helaas heeft het voor mij dan geen zin om naar de kantonrechter te gaan. Zijn draagkracht zal nooit gaan veranderen.

Andere antwoorden (2)

Weet niet of er een nieuwe wet komt maar ook je ex heeft recht op een minium aan inkomen wat bijstand gewoon is,als je een en ander wilt checken is het juridisch loket mischien een optie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt recht op kinderalimentatie en of hij nu in de bijstand zit of niet hij moet waarschijnlijk minder maar wel betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar draagkracht, ja, en dat is bij bijstand nul komma nul niks.
ronron1212
11 jaar geleden
Dus als je bijstand hebt en een gezin hoef je je kinderen ook geen eten meer te geven.