Mijn vader wil niet betalen na mijn 21ste heb ik hier wel recht op?

Ik ga volgend jaar beginnen aan mijn studie en zal hiervoor op kamers moeten. Maar mijn vader betaalt geen alimentatie maar wel 100 euro per maand als ik op kamers ga wordt dit dan 150 euro. Alleen als ik 21 word en dat is in mijn tweede leerjaar gaat hij ermee stoppen mag dat? Want mijn moeder zit erover te zeuren en ik zit er nogal tussenin beetje vervelend dus. Wat zijn mijn opties want ik wil geen ruzie met beide en ik krijg nogal het gevoel dat ik een kant moet kiezen. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, je ouders zijn verantwoordelijk tot en met je 21ste levensjaar, daarna sta je op je eigen voeten. wel zou je kunnen zoeken naar een zelfstandige woning (hee je moet toch op kamers), op deze manier heb je recht op de wwb want je bent op een school ingeschreven.

Het beste antwoord

Recht hebben en recht krijgen zijn twee heel verschillende dingen.
Mijn zoon was 19 en kreeg geen beurs omdat zijn vader genoeg verdiende, maar die betaalde helemaal niets aan bijdrage studiekosten.
Wij zijn nog naar een bureau voor Rechtshulp geweest, maar ook die konden weinig doen.
Hij moest dus een studielening en een baan nemen.

Ik vrees dus dat je niet sterk staat.
Jij moet geen kant kiezen.
Ik zou beide ouder te vriend houden en uitzoeken wat jouw rechten precies zijn en die dan nuchter voorleggen.

http://www.rechtwijzer.nl/?gclid=CMnRnaDfxa8CFYOJDgodDhUVag

http://www.jurofoon.nl/juridische_hulp/uw_vraag.asp?gclid=CKaB5Mbfxa8CFQKEDgod3Vu_bA

http://www.rechtopjerecht.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Na het bereiken van het 21e levensjaar vervalt de verplichting van ouders om bij te dragen in het levensonderhoud van hun kinderen. Daarop zijn twee uitzonderingen.

Ten eerste moeten ouders die daartoe financieel in staat zijn, hun meerderjarige kinderen ook na hun 21e gedurende een redelijke tijd financieel in staat stellen om hun studie af te maken. Wanneer de ouders nadrukkelijk hebben toegezegd om bij te dragen in de studiekosten, kan hun meerderjarige kind zelfs eisen om die verplichting na te komen.

Ten tweede zijn ouders verplicht om bij te dragen in het levensonderhoud van hun meerderjarige kinderen als die 'behoeftig' zijn. Bijvoorbeeld als ze een ernstige handicap hebben. (Het omgekeerde geldt trouwens ook. Kinderen zijn verplicht om bij te dragen in het levensonderhoud van ouders of schoonouders als die zelf behoeftig zijn). Vanwege de huidige sociale wetgeving zal er van 'behoeftigheid' echter bijna nooit sprake zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar enkele jaren geleden ging men uit van het volgende:
Je studiekosten worden door 3 partijen betaald:
1. De student
2. De ouders
3. De overheid.

De overheid betaalt het in de vorm van studiefinanciering.
Wanneer de ouders het geld niet kunnen opbrengen, kan je hier een aanvullende beurs voor krijgen. Dit ook wanneer er absoluut geen mogelijkheid is om van je ouders iets te krijgen.
Als dat het geval is, moet je eens contact opnemen met ib-groep/DUO.
Ze zullen niet zomaar een aanvulling geven als de ouders niet willen, aangezien anders iedereen gaat zeggen dat ze niet willen, en er geen misbruik van gemaakt mag worden.