Is het inkomen van de partner een ander bedrag dan op zijn jaaropgave op de voorlopige teruggaaf die ik als niet werkende partner elk jaar ontvang?

Als je als niet werkende partner elk jaar een bedrag ontvangt
van de belastingdienst, dat in maandelijkse termijnen uitbetaald wordt. Klopt het dan, dat het inkomen van de partner op dat belastingformulier dat je hiervoor ontvangt er een ander inkomstenbedrag van hem op staat dan op zijn jaaropgave?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraag is wat warrig gesteld, maar ik geloof dat je dit wilt weten:

Er zijn twee verschillende zaken. De belastingaangifte en de jaaropgave gaan over het afgelopen jaar. Als we zodadelijk in januari 2013 onze jaaropgaven weer krijgen, dan gaat die over 2012.

Tegelijkertijd gaat de voorlopige teruggaaf over het aankomende of huidige jaar. Daar heb je natuurlijk geen jaaropgaaf van en het je weet vaak niet van tevoren wat precies het loon van het aankomende/huidige jaar zal zijn.

Dus ja: als in december van 2013 de voorlopige teruggaaf voor 2013 vastgesteld wordt, dan komen de gegevens vast niet exact overeen met de jaaropgave die ik in januari ontvang. Als de verschillen niet heel groot zijn dan is dat geen probleem: de teruggaaf die teveel of te weinig verrekend is wordt bij de belastingaangifte 2013 verrekend!

Dan nu in dit specifieke geval waarin de voorlopige teruggaaf zal bestaan uit de uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de minst verdienende partner. Hierbij geldt dat deze uitbetaald wordt als de partner genoeg verdient. Ik heb de exacte getallen niet bij de hand, maar dat punt valt rond de 14.000-16.000 euro bruto per maand. Het maakt voor de hoogte van de maandelijkse betalingen dan niet meer uit of de voorlopige teruggaaf op een jaarinkomen van 20.000 of 40.000 euro staat. [Overigens: als er ook hypotheekrenteaftrek verrekend wordt dan maakt het _wel_ uit, dus zorg dat het verschil niet te groot is].
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je reactie!!