Hoe kun je het beste reageren op een werkgever/baas die meteen op je begint te schelden bij een fout?

Hallo,

Mijn huidige werkgever/baas loopt al enige tijd (vermoedelijk) tegen een burn-out aan. Hij reageert
dit helaas af tegen zijn (onderliggende) personeel.
Dus hoe kun je het beste reageren op een werkgever/baas die meteen op je begint te schelden bij een fout?
Het kan ook soms situatie gebonden zijn.
Maar goed dit kan niet zo langer doorgaan.
De werkgever is zo rond de 50 jaar dus hij is nog
lang niet met pensioen of de burn-out haalt hem eerder in.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.5K

Het beste antwoord

Door aan te geven dat je hier niet van gediend bent.
Bijvoorbeeld: "ik vind het niet prettig hoe u nu tegen mij praat!". Dus niet op een aanvallende manier, maar door in de "ik" vorm te reageren. Of "ik wens niet op deze manier met u het gesprek aan te gaan". Je hoeft je niet toe te laten schreeuwen, door niemand, ook al is hij 100 keer je baas. Is gewoon een kwestie van wederzijds respect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

tja lastig lijkt mij als hij echt de baas is en er niemand boven hem staat.
maar anders zul je toch eens met je collega,s moeten overleggen wat je kunt doen.
ondernemingsraad ???? misschien een optie ?
12 jaar geleden
misschien moet je een aangifte doen en bewijs meenemen
zoals op een videoband
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie dit als een kans om je te trainen in (nog) betere sociale vaardigheden.

Misschien kun je een afspraak met hem maken om even te praten. Zorg eerst voor een vriendelijke sfeer. Vertel dan, dat je je ongerust maakt, en dat je graag wil dat het bedrijf goed blijft draaien.

Het gaat er dus om, dat hij snapt dat jij in feite hetzelfde wil als hij. Dat jullie neuzen dezelfde kant op staan.
Zo maak je hem tot vriend.

Vervolgens kun jullie samen nagaan welke mogelijkheden er kunnen zijn, om stressvolle situaties voor jouw baas te beperken. Moet hij misschien bepaalde verantwoordelijkheden delegeren? Moet hij 'kantooruren' instellen, zodat hij zich langer kan bezighouden met het echte werk? Ik neem dan aan, dat het echte werk het vooruitdenken is, acquisitie en dergelijke. Toezicht alsof jullie kleine kinderen zijn werkt natuurlijk niet, maar stel hem daarover gewoon een duidelijke vraag:"Wat denkt u wat het productiefste is: een stelletje kleuters of volwassen mensen? U mag kiezen, want zoals u zich gedraagt, zo komt het op u terug!". Deze vraag moet je wel aanpassen aan zijn persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich best een goed advies, maar het is de vraag of je dat als werknemer op je wilt/kunt nemen. Als het contact altijd goed en informeel is geweest tot nu toe, dan zou ik zeker die poging wagen. Je weet natuurlijk niet zeker waarom hij reageert zoals hij reageert, al heb je wel een vermoeden. Misschien ligt ie wel in scheiding (ik zeg zo maar wat hoor), waardoor hij eerder aangebrand is. Wat nooit kwaad kan om gewoon eens een gesprek met hem over koetjes en kalfjes aan te gaan. Interesse tonen. Vragen hoe het met hem gaat, thuis en met zijn kinderen e.d., of ie nog wat leuks heeft gedaan in het weekend bijv. Als er dan een vorm van een klik ontstaat, dan kun je hem t.z.t. op zijn gedrag wijzen. Niet veroordelend, maar vooral aangeven hoe jij het ervaart als hij op een bepaalde manier reageert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca29: een mooie aanvulling op mijn reactie.
Ga niet over een dag ijs. Inderdaad, smeed het ijzer als het heet is.
Dat hangt van veel omstandigheden af:

Is het een ernstige fout die je baas veel geld zou kunnen kosten ?
Hoe lang ben je al in dienst ?
Kun je verder wel met hem overweg ?
Ben je hem beu of niet ?
Hoeveel personeel is er en doet hij dat bij iedereen ?
Overweeg je al langer weg te gaan en kun je snel een andere baan vinden ?

Want wil je er wel blijven werken dan kun je het beste niet of een beetje rustig reageren en iets zeggen van sorry, ik had beter op moeten letten, maar ik vind het niet prettig dat je zo reageert.

Maar gebeurt dit regelmatig en voel je je onbeschoft behandeld dan kun je zelf naar de kantonrechter stappen en een verzoekschrift wegens verandering in de omstandigheden als bedoeld in art. 7:685 van het Burgerlijk Wetboek indienen, om je arbeidscontract te ontbinden.
Hierbij kun je dan een vergoeding bedingen. En het is een heel snelle procedure alles bij elkaar een maand of 3, maar je kunt niet in hoger beroep gaan.

Informatie te verkrijgen bij het juridisch loket en arbeidsrecht advocaten.

Zie site: www.juridischloket.nl
en site UWV.nl
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is hij van wegen de crises
over zijn toeren?
Je moet dit kunnen merken(is er minder werk o.i.d)
En dan zou ik hem er toch op aan spreken.
Ik zou dit niet alleen doen neem iemand mee
die zich niet laat ondersneeuwen.
Een goed gesprek kan heel verhelderend werken,
en als je het hem rustig verteld,staat hij er echt wel voor open.
Succes
12 jaar geleden
Toejn ik in een burn - out terecht begon te komen zei iemand tegen me, "Heej, doe eens kalm? Zo ken ik je helemaal niet!" Dat schudde me wakker. Vanaf daar ging het balletjre rollen... Nog geen twee weken later liep ik in de ziektewet na de zoveelste druppel op mijn werk. Reageer met liefde. Hij heeft het echt niet makkelijk. t Is niet mooi dat hij het afreageert, maar op dat moment is dat gevoel van frustratie zo sterk dat hij even niet anders kan. Hij moet zelf gaan inzien dat hij een time out moet nemen. Dat moment komt er nu heel snel aan, daar hoeft maar heel weinig voor te gebeuren.

Klinkt misschien idioot, maar zamel wat geld in en koop een kleinigheidje voor hem, vertel hem erbij dat jullie waarderen of dat jij waardeert dat hij zich zo voor het bedrijf in zet. Zeg hem dat hij wat meer werk aan een ander mag overlaten, niet alles zelf HOEFT te doen. En dat hoe aardiger hij reageert en hoe minder hij forceert, hoe meer er vanzelf zal gaan met minder druk...
Hij heeft druk van twee kanten. En reken maar dat hij zich schuldig voelt naar jullie ook al zal hij dat misschien niet zo makkelijk toegeven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht de sfeer wat gemoedelijekr worden geef dan aan dat het niet bepaald p-rettig is om uitgescholden te worden, dat jullie mensen zijn en graag naar je werk gaan als dat met plezier gedaan kan worden. Een goede samenwerking is gewoon echt heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je allang bij hem werk en je ken hem goed ga dan praten met hem en eventueel de partner.

Vergeef hem... Stress, verdriet, zorgen etc halen een andere persoon in ons naar boven!