factuur betaald aan klant, maar vergeten ander (nieuwe)rek nr in te voeren, moet ik opnieuw betalen?

2 maanden geleden heb ik een factuur voldaan aan een klant, omdat we wel vaker zaken deden stond het rekeningnummer in mijn ING internet bankieren. Nu is de klant boos want hij had op de factuur aangegeven dat er een nieuw rek nr was. Dit was mij niet opgevallen dus heb het op het oude gestort en nu wil de klant opnieuw zijn geld. Het blijkt namelijk dat de klant op de oude rek in het rood stond dus het geld niet kan innen.
moet ik opnieuw betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee als je betaald hebt en het is ontvangen dan is het betaald. Toegevoegd na 1 minuut: Maar klant betaal je toch niet wel een leverancier.

nee natuurlijk niet. je gaat een rekening toch niet twee keer betalen. hooguit kan je aan de ING vragen om het geld terug te storten. maar dat zal wel moeilijk worden na 2 maanden. en als je het ontvangen heb (van ING) kan je het alsnog op de nieuwe rekening te storten. bovendien is het niet jouw probleem dat de klant (leverancier) rood staat. jij heb in ieder geval aan je verplichtingen voldaan.

Als het echt duidelijk blijkt dat het op de factuur staat dan zul je toch echt opnieuw moeten betalen. Je moet zelf zorgen dat je je verkeerd gestorte geld terug krijgt. De bank kan je hier behulpzaam mee zijn maar is je eigen fout.

Nee, zeker niet. Jij kan aantonen dat jij de factuur betaald hebt en het bedrag hebt overgemaakt op een bankrekening van die persoon/dat bedrijf. Het feit dat jouw klant (nu even leverancier) niks heeft aan het geld wat jij op zijn rood staande rekening hebt overgemaakt, is niet jouw probleem. Doordat jij geld hebt overgemaakt, staat hij nu wel minder rood. De debetrente is nog altijd hoger dan de creditrente. De manier waarop hij nu te werk gaat, door geld op een andere rekening te laten storten, is voor hem nu misschien even handiger omdat ie geld nodig heeft, maar het is geen gezonde financiële situatie. Hoe dan ook zou ik zeer voorzichtig zijn om zaken met hem te doen, waarbij jij geld van hem tegoed hebt. Want je zou je kunnen afvragen of hij eventuele facturen die jij aan hem stuurt, wel kan betalen.

In feite had de klant aangegeven dat jij op een ander rekeningnummer moest betalen en dit had jij over het hoofd gezien en dus heb je het op een rekeningnummer overgemaakt waarvan hij geen geld meer kan innen. Aangezien die rekening in het rood staat is dat nog steeds een geldig rekeningnummer van hem dus heb jij juridisch gezien al betaald. Die klant moet dit niet opvatten als wanbetaling, hij kan het ook zien als dat jij hem meegeholpen heeft die rekening aan te vullen (wat hij toch zou moeten doen). Gewoon niet nog een keer betalen maar excuses maken voor je vergissing dat jij iets over het hoofd hebt gezien. Dat hij dit niet kan innen is zijn eigen probleem. Mocht hij dit aanvechten met een incassobureau als hij ermee dreigt, dan kan je gewoon wachten tot je een ons weegt, geen enkel incassobureau zal hem medewerking verlenen om jou een bedrag voor een product te laten betalen terwijl je dat product al betaald hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100