Als iemand de servicekosten van een appartement niet betaalt hoe kun je diegene dan dwingen om te betalen, zonder gerechtelijke procedure?

Ik ben bestuurder van de vereniging maar ook de buurvrouw dus zoek ik naar een niet te onvriendelijke oplossing van dit probleem.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Bij mijn vorige huis hadden we dat ook aan de hand. De VVE-beheerder heeft de betrokkene er op gewezen dat als hij niet betaalde er een incassotraject gestart zou worden (is nog niet gerechtelijk) en dat hij dan bij BKR in Tiel in de boeken zou komen. Daarna heeft de betrokkene spoorslags betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom staat er een min bij dit antwoord? Wat klopt er niet? Dacht dat dit een goed antwoord was

Andere antwoorden (5)

Door haar te martelen.
En aangezien wij dat in beschaafde delen van de wereld niet doen, is de enige manier om iemand tot iets te dwingen de burgerlijke rechter.
12 jaar geleden
Servicekosten zijn net zoals je huur verplicht. Dit staat in de huurovereenkomst (als het goed is). Het is niet vrijblijvend zoals sommige mensen denken.
Er bestaat vaak onenigheid over omdat bijvoorbeeld mensen op de begane grond mee moeten betalen aan de lift in een flat (we noemen maar wat).
Na de gebruikelijke procedures zoals aanmaningen en deurwaarders kan er tot beslaglegging overgegaan worden. In het uiterste zelfs ontbinding van de huurovereenkomst.
Dit laatste is een heet hangijzer (wettelijke bescherming) en zal waarschijnlijk door tussenkomst van de rechter afgedwongen kunnen worden.
12 jaar geleden
door te verwijzen naar de statuten van de vereniging. hierin zal staan dat ieder lid van de vereniging verplicht is de bijdrage te voldoen.
ook kan je haar uitleggen dat de bijdrage noodzakelijk is voor de vereniging om de kosten van het onderhoud te voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder een degelijke procedure is het dwingende karakter natuurlijk alleen maar uitnodigend tot uitstel.

U kunt eventueel een nette brief opstellen ( gelet op de inhoud van de algemene voorwaarden ) dat betrokkene vriendelijk doch dringend verzocht wordt om alsnog te betalen, eventueel opent u hierin de mogelijkheid tot een betalingsregeling.
Laat deze brief wel tekenen voor ontvangst.
Dus aangetekend versturen.

Dit is niet alleen voor de betrokken schuldenaar maar ook voor u zodat u een dossier kan gaan aanleggen.
Welks weer handig is voor de eventuele nog te nemen vervolgstappen.

Mocht u op deze brief geen reactie krijgen, dan kunt u uit welwillendheid nog een herinneringsbrief sturen.
Mocht hier niets uitvloeien dan rest u niets anders dan het uit handen te geven aan een incasso bureau.
En dan komt het aangelegd dossier weer van pas, u moet namelijk wel de reeds gedane stappen kunnen aantonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragen zou voldoende moeten zijn. Je kan iemand niet dwingen iets te doen wat hij niet wil, maar wel moet.

Als die persoon het vervolgens toch niet doet dan houd hij zich niet aan de afspraken. Je kan hem "bedreigen" dat je een gerechtelijke procedure gaat starten.

Bij ons is een tijd terug een bowener eruit gegooid schuld was opgelopen tot 6000 euro ofzo.