Kan je je huurder buiten gooien als hij/zij niet betaald?

Hallo,

stel je verhuurt een appartement in Nederland of in België en in het contract staat duidelijk dat als de huurder niet tijdig betaald of niet meer wil betalen dat je hem of haar buiten mag zetten en contract mag breken?

Maar mag dat dan wettelijk? Mag je dan inderdaad de huurder buiten zetten als het daadwerkelijk in het contract vermeld staat?

Ik stel deze vraag omdat ik later een appartement wil kopen en verhuren maar ik heb wat schrik en vroeg mij af hoe ik het moet aanpakken als de huurder niet meer zou betalen en er toch blijft wonen...

Weet iemand hier meer over?

Alvast hartelijk dank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt over een appartement in Nederland of België, maar waarschijnlijk verschilt de wetgeving hierover behoorlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je verschrikkelijk goed informeren want huurders zijn (in nederland, belgie ken ik niet) heel erg goed beschermd. Vooral als je iets anders wil met dat appartement krijg je ze er niet zomaar uit, wel misschien bij een betalingsachterstand maar niet als je ze gewoon vervelend vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is de enige beste oplossing 3 maandelijkse contracten op te stellen? Neen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is echt niet voldoende lovelyguy, verdiep je maar eens in de wetten van de huurders... dat is ook de reden dat maar zo weinig mensen hun te koop staande huis verhuren. Veel te bang dat je de huurders er niet meer uit krijgt.

Het beste antwoord

Wat je ook in het huurcontract zet, volgens de Nederlandse wet kun je een huurder niet zomaar op straat zetten. Daarvoor moet je bij de rechter een vonnis tot ontruiming van de woning aanvragen. Ook in België kan alleen de rechter een huurder dwingen om het huis te verlaten (zie bron).
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is de enige beste oplossing 3 maandelijkse contracten op te stellen? Neen?
Pieter2011
12 jaar geleden
In Nederland kan en mag dat niet. Zowel huurovereenkomsten voor bepaalde tijd als voor onbepaalde tijd moeten worden opgezegd (art. 7: 271 lid 1 BW). Het maakt niet uit of een huurcontract voor bepaalde (tijdelijk huurcontract) of onbepaalde tijd is opgesteld. Indien de huurder niet instemt met de opzegging loopt het huurcontract door tot de datum die door de rechter wordt vastgesteld. Een huurovereenkomst voor bepaalde tijd is dus feitelijk een overeenkomst voor onbepaalde tijd, met de bijbehorende rechtsbescherming voor de huurder.
(zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Huurrecht_%28Nederland%29)

Andere antwoorden (1)

Daar is een uitgebreide huurwetgeving over.
En je kunt in je huurcontract bepalen wat er gebeurt als iemand met de huurpenningen in gebreke blijft.
Woningcorporaties ontruimen al bij een huurachterstand tussen de 4 en de 6 maanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er ontrruimd wordt. worden mensen op straat gezet en al hun meubels korte tijd opgeslagen en daarna verkocht.

Toegevoegd na 23 uur:
Ze gaan daar uiteraard eerst voor naar de rechter. De ontruimingstoestemming wordt heel snel gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is de enige beste oplossing 3 maandelijkse contracten op te stellen? Neen?