mijn dochter zit in de schuldsanering bij de kredietbank Er is geen leefgeld over dus krijg ze niets mag dat. het is geen wsmp

Toegevoegd na 32 minuten:
ze zeggen dat ze haar 40 euro pw leefgeld gaan geven maar er is al 2 weken niks gestort en toen ze er vandaag over belde zeiden ze er is niks over dus pech gehad,dan eet je maar niks

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
rebecca
13 jaar geleden
ze vraagt toch of dat mag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dan wsmp?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel wsnp,dat is via de rechtbank en ik zit nu nog in de fase schuldsanering bij de kredietbank,en de vraag is of ze dit zomaar kunnen zeggen en doen en of er iemand weet waar ik terecht kan die mij hiermee verder kan helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn moeder heeft deze vraag gesteld maar ik reageer nu zelf.
ik heb een uitkering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat bijwerken gaat op het moment niet hoe graag ik het ook zou willen,maar kunnen ze je dan maar gewoon zonder eten neerzetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft ze zich bij de voedselbank aangemeld?

Het beste antwoord

Er zijn wettelijke afspraken voor het berekenen wat je zelf mag houden als je in de schuldsanering komt en over wat je moet afdragen aan de schuldeisers. Dit heet de berekening van het VTLB (vrij te laten bedrag). Dat is het bedrag dat je mag houden voor vaste lasten en ook leefgeld. Al je inkomsten die daarbovenuit komen, moet je afdragen en dat is je afloscapaciteit.

Mocht blijken dat je volgens de berekening geen afloscapaciteit hebt, dus geen geld over, dan moet je toch minimaal 5 % van de WWB (Wet Werk en Bijstand) betalen. Dit gaat dan wel van je vrij te laten bedrag af. Voor de WWB zijn ook weer vaste bedragen en die hangen af van je persoonlijke situatie.

Degene die voor je dochter de schuldsanering heeft geregeld moet deze berekening uitvoeren. Dus daar zou je deze op kunnen vragen. Daarnaast heb je op internet ook diverse rekentools waarmee je het zelf kunt berekenen. Hou er wel rekening mee dat iedere situatie anders kan zijn en dus ook de berekening ander kan uitvallen.

Denk hierbij aan zorgverzekering, wel of geen auto mogen houden, huurtoeslag, servicekosten, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben bang dat je dochter de situatie verkeerd heeft begrepen. Bij de schuldsanering hou je (net aan) genoeg geld over om van te leven. Het kan dus niet zo zijn dat ze helemaal niets krijgt. Wel is het zo dat het bedrag dat je krijgt maar net aan genoeg is om van te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar mijn weten en ik ken genoeg mensen die in z,on situatie zitten wordt er berekent en een plan gemaakt over hoelang je erover doet om als je schulden af te betalen en krijgt iedereen gewoon weekgeld z,on 40 a 45 euro per week.