Waarom moet je altijd geld betalen als je geld uit de muur wil halen met een creditcard?

Ik zit mij te oriënteren om een creditcard aan te schaffen.
De voor- en nadelen heb ik ondertussen wel op een rij maar ik zit nog steeds met een vraag, waarop ik het antwoord nog steeds niet gevonden wil.

Betalen met je creditcard is binnen de eurozone gratis. Maar zodra je geld uit de muur wil halen (ook in NL) moet je minimaal €4.50 betalen.
Waarom is de fee om geld uit de muur te halen met een creditcard zo duur? Waar zijn die kosten op gebaseerd?

5 jaar geleden
in: Bankieren
2.5K

Antwoorden (2)

Betalen mag dan voor jou gratis zijn, voor de verkoper worden wel kosten in rekening gebracht, enkele procenten van het betaalde bedrag, en dat gaat van zijn winst af. Een bank ziet het natuurlijk niet zitten dat als er 100 euro uit de automaat gehaald wordt, er maar (zeg) 96 euro voor terugkomt. Door kosten in rekening te brengen loopt de bank geen schade op.
5 jaar geleden
Powergen
5 jaar geleden
Maar dat zou dan toch eigenlijk ook moeten gelden voor je normale pinpas?
gvrox
5 jaar geleden
@powergen Achter je normale pinpas zit alleen je eigen bank, en geen credit card maatschappij. De banken (iig in NL) hebben onderling afgesproken geen kosten in rekening te brengen.
Reddie
5 jaar geleden
@gvrox, de bank verdient al genoeg aan je betaalrekening door daar geen rente op te geven.
Dit heeft te maken met administratiekosten, rente en winst. Het bedrijf, dat de creditcard verstrekt, wil winst maken door leningen te verstrekken. Want dat is wat je doet, als je betaalt met een creditcard of geld opneemt met een creditcard: je leent dan geld.
En als je geld leent, moet de verstrekker van het geleende bedrag, de creditcardmaatschappij, kosten maken om het geld weer van jou terug te krijgen. Deze kosten brengen ze in eerste instantie in rekening bij de winkels/restaurants e.d. waar je betaalt met je creditcard. Daar merk jij niets van, maar een winkelier moet een percentage van het ontvangen bedrag afdragen aan de creditcardmaatschappij.
Als jij geld opneemt met een creditcard, kunnen de kosten niet verhaald worden op de winkelier. Dus worden ze meteen op jou verhaald.
Bij diverse creditcardmaatschappijen kan je het bedrag aan kosten verminderen, door eerst een bedrag te storten op je creditcard. Als je dan later geld opneemt met je creditcard kunnen de kosten een stuk lager uitvallen. Tenminste, als je niet meer geld opneemt dan je op je creditcard hebt staan.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus. Voor niets gaat de zon op.