Hoe controleer je een kasboek?

Ik heb de "eer" om het kasboek van de VvE te controleren. Hoe pak ik dit aan en waar moet ik op letten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je niet weet hoe dit moet had je ook nee kunnen zeggen. als de kas niet klopt en het is niet opgemerkt ben je mede verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verbaast me dat het aan iemand gevraagd wordt die er geen verstand/ervaring mee heeft. Normaal doet iemand het die boekhouden heeft geleerd of er in elk geval ervaring mee heeft. Zoals Monaliza antwoordde: oppassen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet ook je verantwoording kennen. Als er zo weinig appartementen zijn, zul je toch eens moeten wisselen.
Maar een beetje hulp van de "oude" Kascommissie was wel op z'n plaats geweest...
Bij ons zijner genoeg appartementen, maar ook genoeg luitjes die nergens verantwoording voor nemen..
Met andere woorden: zijn altijd dezelfde mensen die hun nek uitsteken voor dit soort klussen..spreek uit eigen ervaringen..

Het beste antwoord

Ik doe dit al een paar jaar voor onze VVE. Ik begrijp ook helemaal waarom je eer tussen "" zet.
Maar heb ook al 10 jaar in het bestuur gezeten en dan is dit een makkie.
Het is ook helemaal wat er afgesproken is. Mijn ervaring met VVE-beheerders is deze kort te houden en duidelijke afspraken te maken mbt bepaalde fakturen. Wij hebben de afspraak dat deze langs het bestuur cq Kascommissie gaan. Hierdoor houd je alleen de standaard bedragen over. Meestal worden er verzamelposten gemaakt. Met een potlood vink ik de bonnen/fakturen af met de bedragen op de bankafschriften.
Het is meestal geen enkelvoudig boekhouden dwz er wordt met tussenrekeningen gewerkt voor bv reserves opbouwen. Hier kunnen nog wel eens foutjes in sluipen.
Maar een debetboeking moet gelijk zijn aan een creditboeking.
De Kascommissie moet uit min. 2 personen bestaan. Je kunt het ieder afzonderlijk controleren of tegelijk. Meestal ben je in 2 avonden klaar. Meestal doet 1 van de 2 het minimaal 1 jaar zodat ervaringen doorgegeven worden aan nieuwkomers.
Het bestuur cq evt Technische Commissie kan het hele jaar de handen vol aan VVE-werkzaamheden hebben.
Ik weet niet hoeveel leden de VVE bij jullie heeft. Wij 40 appartementen.
Maar helaas is het net de maatschappij. Liever doet men helemaal nix voor de VVE. Men vergeet dat de verantwoordelijkheden niet bij de eigen voordeur stopt maar pas bij de voordeur van het VVE-complex...
Ik hoop dat het lukt, anders hoor ik het wel..
Kijk ook eens voor tips op onderstaande website.
Succes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. De VvE bestaat uit drie appartementen. We hebben alle drie een taak, waarbij ik het controleren van het kasboek van de vorige eigenaar heb geërfd. De VvE wordt door een bedrijf beheerd, zij regelen ook de financiën.
Ik heb nog geen ervaring met kasboek controleren, maar alles valt te leren toch? Ik ga ook zeker naar je link kijken.

Andere antwoorden (3)

Ja als je dat niet weet is het lastig. het kasboek wordt gecontroleerd aan de hand van de kasstukken of te wel boekingsbescheiden. Opnames en uitgaven horen voorzien te zijn van een handtekening van de bevoegde bestuurder en juist geboekt te zijn.
ronron1212
12 jaar geleden
Je kunt kasboeken kopen waarop je in- en uitgaven kunt noteren. De inkomsten voer je links in, en de uitgaven rechts.
Een goed controle punt is wanneer je aan het begin van een periode de saldo noteert als zijne inkomsten. (of uitgave wanneer je begint met verlies). De som van de inkomsten moet dan gelijk zijn aan de som uitgaven. Dit wordt ook wel in balans genoemd.
Het beginsaldo+inkomsten-uitgave = de saldo van de kas. Wanneer dit klopt met tellingen, dan heb je het goed gedaan. Uiteraard moet in het kasboek een nummering plaatsvinden van facturen/bonnetjes/kwitanties etc. die worden bewaard in een map. Op deze manier kun je de documentatie makkelijk opzoeken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit kun je overigens ook makkelijk maken in een spreadsheet programma als Excel. De kans dat je een foutje maakt in een reeks met misschien wel honderden bedragen is erg groot. Dit kun je zelf maken, of je download gratis een kasboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het beheren en controleren van kasboeken (wat valt onder boekhoudkundige praktijken) wordt in alle gevallen een opgeleide vakkundige boekhouder gevraagd.

Als jij dus totaal onbekend bent met het werken van een kasboek is het misschien verstandig om deze eer aan je voorbij te laten gaan en eerst een studie boekhouding te volgen alvorens je de verantwoording neemt voor iets waar je op dit moment totaal onwetend en onbekend mee bent. De kans dat je hierdoor vergissingen maakt zijn heel groot of dat je fouten van anderen over het hoofd ziet zijn nog veel groter waarvoor jij uiteindelijk op gaat draaien voor iets waarvan jij niet eens weet wat het betekent.

Het valt hier in een antwoord best uit te leggen maar daarvoor is de ruimte te klein. We kunnen hier niet op 1 pagina samenvatten wat in een leerboek van boekhouden is verteld over ruim 250 pagina's.

De belangrijkste dingen waar je op moet letten is dat de linker en rechter kolom gelijk zijn met het bedrag, maar zelfs dan nog kunnen er fouten in zitten. Om te weten wat voor fout en waarvandaan kan je alleen tijdens een studie leren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik snap best dat jij het een "ëer" vind en een nieuwe ervaring voor op je CV. Denk er wel aan dat jij dit misschien vrijwillig doet of heel goedkoop maar als ze een boekhouder dit werk hadden moeten laten doen dat het ze (meer) geld gekost had. Echter wordt van jou wel dezelfde verantwoordelijkheid gevraagd, wil jij die nemen voor minder geld?