Hoe zit dat met schuldscanering (zie uitleg)?

Een vriendin van me heeft me om hulp gevraagt. Ze heeft schulden en een minimaal inkomen. Nu wil ze in de schuldscanering gaan maar heeft geen enkel idee wat ze kan verwachten. Ze heeft een huurhuis, geen auto maar wel 4 katten waarvan 1 blaasgruisdieet moet, de ander nierdieet en eentje chronisch niesziekte heeft (en dus regelmatig AB krijgt)... Ik heb ook geen idee hoe de schuldscanering in dat opzicht werkt en of met deze kosten rekening word gehouden. Uiteraard wil ze haar katten onder geen enkele voorwaarde kwijt (buiten dat je zieke dieren amper kunt herplaatsen) en wil dat ze wel gewoon hun eigen voer en verzorging kunnen blijven krijgen. Op dit moment kan ik niets voor haar uitzoeken aangezien alles gesloten is in het weekend maar ik denk, misschien weet iemand van jullie dit.

Ook vraag ik me af wat ze dan per week zou krijgen voor de boodschappen en of ze bijvoorbeeld haar internet mag houden. Dit vraag ik omdat ze kampt met angststoornissen en ze amper de deur uitkomt. Internet is voor haar een sociaal ding. Hoe triest ook.

Ik wil haar graag helpen maar ik heb hier zelf ook geen ervaring mee. Heeft iemand enkele antwoorden of pointers?

Toegevoegd na 3 minuten:
kleine aanvulling nog, van haar inkomen kan ze haar vaste lasten en alle betalingsregelingen niet betalen. Hoe gaat de schuldscanering hiermee om?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Als je in de schuldsanering komt dan regelt deze instantie gedurende drie jaar je geldzaken. Een ieder heeft een bepaald budget nodig, een en ander afhankelijk van de situatie en gezinssamenstelling. Volgens mij valt bijv. internet onder de 1e levensbehoefte, evenals TV en telefoon. De instantie kijkt wat er maandelijks overblijft na aftrek van de persoonlijke uitgaven en kijkt wat de totale schuld is. De instantie zal dan met alle schuldeisers rond de tafel gaan en met hun een bedrag afspreken tegen finale kwijting. Zo moet je vriendin na drie jaar weer met een schone lei kunnen beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst, wat goed dat je wilt helpen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet van de hoed en de rand, dat zal ook per situatie anders zijn, maar ik verwacht, dat er geen rekening wordt gehouden met huisdieren.
Een huisdier houden zullen ze geen probleem van maken, maar als ze consequent een grote kostenpost zijn zullen ze wellicht wel in een gesprek haar toch proberen over te halen om te kijken of ze misschien de katten bij bekenden kwijt kan zolang.

Als ze nu niet uitkomt met het inkomen, en er is geen mogelijkheid tot het genereren van meer inkomen zal je dus moeten snijden in je huidige uitgavenpatroon. Dingen als eten, huur, elektra neemt de schuldsanering waarschijnlijk over, en je krijgt bijvoorbeeld 50 euro per week of 200 per maand om zelf van rond te komen. Je kan nu al op je vingers uittellen dat zij daar geen dieetvoeding van kan betalen, of ze moet zelf op water en brood gaan zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik zei: 'dingen als eten, huur en elektra' maar ik bedoelde de vaste lasten, schulden, huur, telefoonrekening... eten zal ze dus leefgeld voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het kort komt het erop neer dat je persoonlijk failliet bent. Dus je kosten zijn hoger dan je inkomsten. Dit zogenaamde faillissement wordt omgezet in een WSNP (Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen), nadat je toegelaten wordt door de rechter.

Alle schuldeisers worden op de hoogte gebracht en moeten onmiddellijk stoppen met incasseren.

Vervolgens zal er een curator of bewindvoerder aangesteld worden en deze houdt contact met de saniet.
De inkomsten en alle post, komen bij de curator binnen en zij/hij zal een minimum bedrag (VLTB, Vrij te laten bedrag) op de rekening van de saniet storten. Hiervan wordt geacht dat zij alle kosten van levensonderhoud betaald. Dus ook huur, gas water licht en boodschappen.

In de drie jaar, mag saniet geen nieuwe schulden maken. Tussentijds wordt er geevalueerd en mocht saniet zich niet houden aan de wettelijke eisen, kan ze er alsnog uitgezet worden. De hele boel wordt dan teruggedraaid en ze is weer terug bij af.

Het is dus de bedoeling dat je ter goeder trouw in de schulden bent gekomen en dat je drie jaar lang je volledig houdt aan de strenge eisen die de schuldsanering stelt.

Na die drie jaar ben je schuldenvrij en kan je met een 'schone lei' beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schuldsanering kun je als eerste aanvragen bij de kredietbank,hun gaan een budgetbeheer voor je opstellen en je moet dus rondkomen van 50 euro per week.

Vervolgens gaat de kredietbank een voorstel doen naar alle schuldeisers en als die akkoord gaan zit het goed,zo niet dan word het traject bij de kredietbank gestopt en word het een wsnp aanvraag die dan via de rechter gaat.

Ik ben bang dat geen rekening gehouden word met je katten.
Wat zijn de kosten per maand van je katten ?
Internet mag je denk ik wel gewoon behouden aangezien dit toch wel een levensbehoefte is geworden.

Ik moet hier wel bij zeggen dat de kredietbank je ook je kop kan kosten...ik zit er ook en heb alleen maar ellende :-(

De aanmaningen en brieven van deurwaarders blijven op de mat vallen omdat de kredietbank het gewoon niet goed regelt,ze vergeten betalingen en doen verkeerde betalingen naar verkeerde rekeningnummers e.d.

Bij mij is de hulp via de kredietbank stopgezet omdat er 3 instanties niet akkoord zijn gegaan,vervolgens zijn alle instanties op de hoogte gebracht dat het via de kredietbank beeindigd is maar niet even een melding erbij gedaan dat de aanvraag wsnp in gang is gezet...
Ik kreeg dus van een instantie een deurwaardersbrief dat het zover was gekomen dat ze spullen in beslag mogen komen nemen,ik heb dus gebeld en ik moest het bewijs van de wsnp aanvraag naar ze opsturen...
Dat had de kredietbank dus moeten doen...
Door de kredietbank heb ik dus alleen maar meer problemen gekregen en het vervelende is dat als je met de kredietbank in zee bent gegaan,je de schuldeisers al die tijd niet betaald want dat zou de kredietbank oplossen...en tegen de tijd dat het daar fout gaat kun ke niet meer terug,je kunt niet zeggen ik stop ermee en ga het zelf wel zien op te lossen want dan zijn de schuldeisers dus al zover dat ze beslag mogen laten leggen...
Er is dus geen weg terug als je er eenmaal in bent gestapt,hou dat goed in gedachten !!

Heel veel succes ermee !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevoeging: Je kunt je via de gemeentelijke sociale dienst of een andere hulpverleningsinstantie aanmelden voor de Voedselbank. In de schuldsanering zitten is een reden voor toelating bij de voedselbank, al doen die ook een eigen intake en controleren e.e.a.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw vriendin kan zich het beste melden bij de afdeling schuldhulpverlening in haar gemeente. Het is mogelijk dat deze taak wordt vervuld door de Gemeentelijke Krediet Bank.
De schuldhulpverlenende instantie gaat onderzoeken hoe haar financiele positie op dit moment is, of ze al gebruik maakt van alle mogelijke inkomensverhogende mogelijkheden zoals toeslagen. Daarnaast wordt er een inventarisatie gemaakt van de vaste lasten en de schulden. Aan de hand van deze gegevens wordt gekeken hoe het probleem zo goed mogelijk aangepakt kan worden. Een mogelijkheid is om afspraken te maken met de schuldeisers over een percentage wat afbetaald wordt, waarna het restant kwijtgescholden wordt.
De mogelijkheid is groot dat je vriendin inderdaad leefgeld gaat krijgen per week. Hiervan moet zij de boodschappen enz. doen. Voor de extra kosten van de katten zal geen compensatie plaatsvinden, deze kosten zal ze moeten betalen van dat leefgeld.
Bij de afdeling schuldhulpverlening kan je vriendin met haar vragen terecht en ik wens haar succes.