Heeft het tijdelijk inschrijven op mijn ouders adres consequenties voor hen of mij?

Ik ben volwassen, heb klein beetje inkomen uit verhuur van eigen afbetaald huis en ouders zijn beide gepensioneerd met eigen vermogen en afbetaald huis. Ik ontvang zorgtoeslag gezien ik verder geen inkomen, bijstand of uitkering heb.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Kan invloed hebben op de toeslagen.

De som van de inkomens van alle bewoners zijn bepalend voor de hoogte van de toeslagen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wordt met inkomens pensioen bedoeld? Er zijn geen inkomens uit loon bv ... en gaat het dan om mijn zorgtoeslag of wordt hier gedoeld op de gemeentelijke toeslag zoals afvalstoffenheffing? Dank!
fisbel
5 jaar geleden
@theod:
Je antwoord is onjuist. De som van de inkomens is UITSLUITEND bepalend als er huurtoeslag is. Dat is bij een eigen woning natuurlijk niet het geval. De ouders kunnen zorgtoeslag hebben als ze aan de voorwaarden voldoen. AZ heeft recht op een eigen zorgtoeslag, ook als hij bij de ouders inwoont. Er zijn dus geen consequenties wat betreft het inwonen. AZ heeft geen recht op bijstand omdat hij een Eigen Woning Box 3 heeft (afbetaald) De verhuuropbrengsten van zijn eigen woning zijn belastingvrij.
fisbel
5 jaar geleden
Er zijn t.a.v. het inwonen bij de ouders geen consequenties voor de resp. belastingaangiftes. Ook zijn er geen consequenties t.a.v. de te betalen gemeentelijke belastingen.
Zo lang je ouders fiscaal partners zijn heeft het voor hen geen consequentiets. Als dat niet het geval is bepaald de belastingdienst wie er toeslag partners van elkaar zijn. Voorbeeld: oma dochter kleindochter wonen in 1 huis, dan bepaald de belastingdienst wie er toeslag partners van elkaar zijn, inkomen van oma en dochter word samen geteld voor hoogte toekenning toeslagen. Woont dochter en kind bij opa EN oma en zijn opa en oma fiscaal partners van elkaar dat krijgt dochter toeslag als alleenstaande, veelal hoger bedrag dus.