Wat moet ik doen als ik iets op marktplaats verkocht heb, en de koper heeft het niet ontvangen?

Hallo iedereen,

Precies een week geleden heb ik iets op marktplaats verkocht voor 12 euro, ik heb het verkochte item op de post gedaan, naar het goede adres.

Maar de ontvanger zegt het nog niet ontvangen te hebben en wilt zijn geld terug, dus of hij liegt of tnt heeft het niet goed gedaan.

Wat moet ik nu doen? Het geld teruggeven, afwachten of iets anders?

Bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Pieter2011
11 jaar geleden
Zou kunnen (als TNT nog zou bestaan). Er zijn ook talloze klachten van mensen van wie brieven of pakketten "zoekraken" tijdens de verzending: http://www.google.nl/#hl=nl&sclient=psy-ab&q=tnt%2Bdiefstal&oq=tnt%2Bdiefstal&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=hp.3...1434.7681.0.8135.14.13.1.0.0.1.1372.5379.1j3j2j1j3j7-2.12.0...0.0.k4UmFqf2Mnc&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=d5c69d64c541351d&biw=788&bih=475
Tien jaar geleden klaagden o.a. relatiegeschenkenbedrijven al dat enveloppen waarin "iets spannends" leek te zitten, regelmatig niet op hun bestemming aankwamen. Door de privatisering is de werksfeer verslechterd en dat heeft ook consequenties voor de bezorging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je al contact opgenomen met Marktplaats zelf?( er vanuit
gaande dat het probleem nog niet is opgelost) Dit kan via "help en contact". Ze hebben een aantal tips voor zowel de koper als verkoper, maar ook voor dingen zoals dit kun je hen raad vragen. Succes

Antwoorden (7)

Lastig! TNT stelt dat ruim 96% op tijd wordt besteld en dat bijna 100% wordt afgeleverd op het juiste adres. Maar dat is dus geen waterdichte garantie. Een tijd terug (misschien nu nog wel) had men last van sorteerproblemen als gevolg van de overgang naar een nieuw bezorgsysteem. Of ergens is een brievenbus in brand gestoken, wie zal het zeggen.

Volgende keer misschien toch aangetekend versturen? Dan weet je in ieder geval of en wanneer het pakket is aangekomen. De extra kosten kun je doorberekenen in de verkoopprijs.

Geld teruggeven is de laatste optie, nadat je contact hebt opgenomen met TNT en nog even hebt gewacht.
Computoon
11 jaar geleden
Ik zou als ik jou was TNT opbellen en de situatie uitleggen. Het gebeurd erg vaak dat mensen expres zeggen dat er niks binnen is gekomen, Zodat ze hun geld terug krijgen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Altijd aangetekend versturen, dan heb je nooit deze discussie. Heb je een tracking code, dan kun je daar nog wat mee. En anders verwijs je ze door naar de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens artikel 7:11 BW ben je als bedrijf verantwoordelijk voor de risico's van verzenden.

Bij verkoop tussen particulieren (consumenten) onderling geldt artikel 7:11 BW dus niet. Je valt dan terug op de hoofdregel uit de wet (art. 7:9 BW): de verkoper moet zorgen dat de gekochte zaak wordt afgeleverd bij de koper. En ‘aflevering’ betekent hier niet ‘bezorging’ maar ‘plek waar de overeenkomst wordt uitgevoerd’. Volgens artikel 6:41 BW is die plek de plaats waar het product zich bevindt (zie ook de Tekst & Commentaar, p. 1038). Oftewel: de koper moet de producten komen halen. Hij kan ze laten opsturen, maar dat is dan op zijn eigen risico (art. 7:10 BW).

Verkoop je als bedrijf zal je dus het geld terug moeten storten of een vervangend product sturen. Ben je geen bedrijf dan kan je de koper onderstaande link laten zien waar dit verhaal goed met bewijs onderbouwd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hierboven wordt verschillende keren voorgesteld contact op te nemen met TNT. Leuk idee, maar dit levert in principe nooit wat op.
Je krijgt een "zoek-geraakte-post-formulier" dat moet je invullen. Gegevens die gevraagd worden zijn o.a. waar je het gepost hebt, wat het formaat is, wie de geadresseerde etc.
Je levert het formulier weer bij de post in en krijgt er vervolgens nooit meer iets van te horen. (helaas, eigen ervaring).

Ik heb twee keer deze problemen gehad. De eerste keer kwam het pakje alsnog twee weken later aan, de tweede keer ben ik met de koper in overleg gegaan. Hij geloofde mij dat ik het verstuurd had, ik geloofde hem dat hij het niet gekregen had.
We zijn overeengekomen allebei de helft te betalen.

Ik zou dus met de koper overleggen uiterlijk een maand te wachten en mocht het pakket er dan nog niet zijn, te kijken of hij akkoord gaat met teruggave van de helft van zijn geld.

(echt dure dingen moet je dan ook nooit via de post versturen en anders altijd aangetekend).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb jezelf bewijs van dat je het opgestuurd hebt?
dan zou je dat kunnen overleggen, mocht hij blijven volhouden spreek dan af dat je de dervingskosten deelt..wie weet heeft hij echt niets gekregen.
bij tnt gaat er megavaak wat fout!!
en waarschijnlijk kennen beide partijen niks bewijzen, daarom middenweg en vorstellen helft vh bedrag terug te storten als hij binnen een week nog niets gehad heeft.hiermee toon je je bereidwilligheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je de emailadres nog heeft van degene dan zou overwege om de track trece
code naar hem toe mailen dan kan hij zelf op zijn eigen pc zien dat het pakketje is verstuur dan kan hij niet zegen dat het pakje niet is aan gekomen bij hem .

verder dan moet je wel track trece code hebben en die krijgt je alleen bij tnt als je
aangetekent opstuurt .
verder zou je overwegen om niet meer via tnt te verstuuren maar via DHL for your
daar krijg je altijd aflevertbevestinging mee naar huis met trace trece code erop..