Een norm is een soort afspraak, waar iedereen zich aan te houden heeft, en Basel slaat in dit geval op waar de afspraken zijn gemaakt, of bedacht. Vergelijk met Verdrag van Maastricht (1992), en Kyoto-protocol.

Centrale banken zijn verenigd in de BIS, (Bank for International Settlements) en die is niet toevallig gevestigd in Basel. In de Baselnorm, of het systeem Basel, wordt vastgelegd waar banken zich aan te houden hebben. B.v. om te voorkomen dat ze teveel risico's lopen.

Meestal spreekt men niet meer van een norm of systeem, maar noemt men het gewoon Basel, en omdat er steeds nieuwe afspraken nodig zijn, is men gaan nummeren. Basel-I, Basel-II en Basel-III.

Basel-1 betreft afspraken uit de jaren 1990, en daar werd o.a. afgesproken hoeveel banken zelf aan kapitaal moesten hebben, tegenover het geld wat ze uitleenden. (garantievermogen). Basel-II ging o.a. over aanpassing van de werkwijze van toezichthouders, en meer transparantie bij de informatieverstrekking door banken.

Sinds 2009 is men bezig met Basel-III, (het zal je niet verbazen dat er nieuwe afspraken nodig zijn, met al die financiele onrust) en als je precies wilt weten, wat daar in de maak is, kun je dat hier lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Basel_II

Dat is allemaal knap ingewikkeld, maar gelukkig is er voor eenvoudige mensen zoals jij en ik, ook een filmpje voor dummies van gemaakt, zodat we nog enigszins kunnen volgen waar het allemaal over gaat.

http://dam.bnpparibas.com/vcm2/php/playerExterne.php?file=vcm_1326792994629_3289822606901589650.mp4

Mocht je er geen genoeg van kunnen krijgen, dan staat hier onder ook nog een filmpje met uitleg van Basel III in het Duits. Je leert er in ieder geval een schitterend Duits scrabblewoord: "Kapitalerhaltungspuffer". ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het kort stelt Basel dat banken een bepaald percentage van hun vermogen in kas moeten houden, zodat ze risico's kunnen dragen. Ik geloof dat het onder Basel III iets van 10% is. Dit betekent dat ze minder geld mogen uitlenen, wat hun winstgevendheid drukt.

Op dit moment zijn banken druk bezig om middelen aan te trekken om hun vermogen te vergroten, want met hun huidige uitstaande beleggingen en leningen voldoen ze niet aan de norm.

De 10% eis belemmert ook de liquiditeit in de markt. Doordat men niet aan de norm voldoet, kan men geen geld uitlenen. Dat is vervelend voor bijvoorbeeld ondernemers. Hierdoor remt de Baselnorm ook de reële economie. Dit zou echter een tijdelijk effect moeten zijn, want zodra men aan de 10% voldoet, zal de druk voor een groot deel van de ketel zijn.