Waarom willen (zorg)verzekeraars een officiele nota bij declaraties?

Met andere woorden: waarom is een herinnering nota niet goed (genoeg)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Amadea
7 jaar geleden
De officiële nota is het ultieme bewijs dat jij werkelijk die kosten gemaakt hebt.

Antwoorden (1)

Een "gewone" herinnering zegt niets. Dat is een brief waarin staat dat je een bepaalde nota nog niet betaald hebt en het verzoek om dat voor een bepaalde datum te doen. Daar zal een notanummer op staan, de datum van de nota en het bedrag. Maar die brief zegt niets over de geleverde prestaties en vermeldt vaak ook niets over wie die prestatie geleverd heeft.

Het zou anders moeten zijn als je een "originele kopie uit de administratie van de zorgverlener " zou indienen (omdat je de originele nota bent kwijtgeraakt en daarom bij de zorgverlener een kopie ervan hebt opgevraagd).

Als dat een enkele keer gebeurt mag de verzekeraar m.i. geen bezwaar maken.

Alle instanties willen uiteraard het liefst de originele hebben. Als men die regel consequent aanhoudt, voorkomt dit dat dezelfde kosten nogmaals worden gedeclareerd (fraude). Het weigeren van zelfgemaakte kopieën voorkomt dat men een nota gaat uitbetalen die de patiënt handmatig onzichtbaar heeft "aangepast" in zijn voordeel.

In het digitale tijdperk nemen verschillende zorgverzekeraars genoegen met een pdf of foto van de nota als bijlage bij de declaratie maar verzekeraars blijven uiteraard controleren op fraude.
Computoon