Wat kan je het best doen als een leerling weigert om de les uit te gaan?

En wat juist niet.

Je stuurt de leerling eruit omdat hij iedereen afleidt en stoort in de les.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
walter
12 jaar geleden
Een rotschop verkopen mag helaas niet he
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zegt dat de leerling eruit moet, en hij doet dit simpelweg niet?! Ik zou zeggen: Pak hem bij zijn arm en zet hem eruit, echter wordt je dan tegenwoordig als docent zijnde direct aangeklaagd voor mishandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet bij de arm pakken. Ben het er niet mee eens maar helaas krijg je er simpelweg problemen mee (of dit kun je krijgen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Attitude: Die aanklacht is ongegrond verklaard. Gewoon vastpakken en buitenzetten dus, en de knaap bij de directeur of zijn mentor afleveren, inclusief verklaring hoe en waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dát wist ik niet. Zwaar terecht overigens. Dat leraren niet meer met de stok mogen slaan vind ik meer dan logisch, maar iemand op een normale wijze buiten het klaslokaal zetten moet toch kunnen. Heeft die leerling daarna echt geen last van en je moet iets als ze zelf niet gaan. Toch raar, nog geen 3 jaar van de middelbare school af, maar ik liep toch altijd netjes het lokaal uit als ik er dan werd "uitgestuurd."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de arm pakken kan een vervelende reactie triggeren (bijv. door het lint gaan van de leerling), waardoor je alleen maar verder van huis bent. Als klasgenoten zich er vervolgens mee gaan bemoeien, is het helemaal feest. De les stoppen zolang hij in de klas zit lijkt mij de beste optie: zo heeft de hele klas last van zijn gedrag en zal hij vanzelf door sociale druk worden verdreven uit het klaslokaal. Vervolgens melden bij de directie zodat hij er voorlopig ook niet meer in komt.

Antwoorden (4)

Als hij echt niet weg wil gaan gewoon naar de mentor of teamleider gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk zeggen wat je van hem wilt. De les stoppen. Rustig wat voor jezelf gaan doen. Je de pies niet lauw laten maken.
De andere leerlingen zullen hem wel terecht wijzen. Gebeurt dit niet, dan na de les met de directeur/mentor/ouders bespreken.
Als je tijdens de les al weg gaat geef je hem 'de klas', dat zou ik niet doen.
Jouw lokaal, jouw regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Schreeuwen, stampen, directie erbij halen: allemaal tekenen van zwakte.
Juridisch sta je wel heel erg sterk: dit valt onder lokaalvredebreuk. In dat geval kan de politie een dergelijke leerling uit een lokaal laten halen en ergens anders in een lokaal weer indoen - een geval zoals in Nieuwegein is gebeurd heeft die politiekorpschef van Regeringswege een "Aanwijzing van Rechtswege" voor op zijn conduitestaat voor gekregen: hij zat fout.
Voorts hebben ouders met een school een contract getekend waarin dit allemaal staat: vooral bijzondere scholen hebben een hele lange waslijst waarnaar je je hebt te gedragen: als voorbeeld het Reformatorische Canisiuscollege in Apeldoorn waar meisjes absoluut niet in een lange broek mogen verschijnen, zelfs niet op de fiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het diegene 1 keer, je gaat niet de klas uit? Nee? Dus je blijft in dit lokaal?
Prima, ik wil je niet bij mijn les hebben, dus dan gaan wij...
En vervolgens ga je met de rest van de leerlingen naar een andere ruimte.
Officieel schrijven naar de ouders. Overleg met hen en de directie of hij tijdens jouw uren opgevangen kan worden in een ander lokaal of bv de directie, je hoeft dit niet te pikken....
In de pauzes of na school kan hij (of zij) de verloren tijd komen inhalen in de vorm van zelfstudie en extra huiswerk, tot diegene zich normaal kan gedragen....

Succes!!!

Toegevoegd na 19 minuten:
Deel de leerling wel even mee, dat jullie verplicht zijn het verplichte aantal lesuren te bieden, en niet op komen dagen op de vervangde tijden gezien worst als spijbelen, daar is op school vast een goed protocol voor, zoals schorsing ....

Toegevoegd na 20 minuten:
Gezien worst..... Gezien word, natuurlijk