Mag ik prive factureren? Hoe werkt dat nou precies?

Ik ben sinds een tijdje aan het hobbyen, en verdien hier zo nu en dan een redelijk bedrag extra geld aan. (ICT)

Ik vroeg me af, mag ik nou gewoon vanuit mijn prive rekening facturen sturen? Ik had gelezen dat het kon, maar dat je het dat ieder jaar moest opgeven als inkomsten o.i.d? Ik ben hiernaast gewoon fulltime in dienst namelijk. En zit er een maximum aan het factureren?

Ik hoop dat jullie me wat meer duidelijkheid kunnen geven over de regels, ik weet er zo goed als niets vanaf namelijk..

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al een goed antw : daarom een opmerking . Check zelf via de belasting , wat je vrije btw bedrag is , ik denk !! Nee weten is meten . Of raadpleeg een belasting consulent . Maar onthoud , als ondernemer ben jij het haasje , indien het niet klopt . Nooit je belasting adviseur ,(bijna nooit) of je bank , of helemaal de KVK niet , welk advies ze je ook geven check en dubbel check want de gevolgen komen bij jou . Ja je mag facturen , onder voorwaarden . Bewaar alvast alle bonnen van aanschaf materialen, computer , papier , printer , telefoon , enz Succes.

Het beste antwoord

Dat mag. Je schrijft een factuur met je gegevens en de gegevens van je klant, en daarop de geleverde dienst en het bedrag dat je daarvoor rekent.

Als je dat vaker doet, en niet alleen in besloten kring, moet je een BTW-nummer aanvragen bij de belastingdienst. Kijk op deze site of jouw werkzaamheden daar inderdaad onder vallen: http://www.mkbservicedesk.nl/1774/wanneer-ben-ondernemer-voor-btw.htm

Als je hier echt veel tijd insteekt (meer dan 1240 uur op jaarbasis) dan wordt je mogelijk ook aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik zal nog even een linkje zoeken. In dat geval moet je ook een kvk-inschrijving hebben.

In het eerste geval (alleen ondernemer voor de BTW, of helemaal geen ondernemer) vul je je inkomsten in op je belastingaangifte bij "overige werkzaamheden". In het tweede geval, als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, wordt het winst uit onderneming. Je moet daarvoor aan meer eisen voldoen, en het levert een paar aftrekposten op. Daarvoor moet je o.a. ondernemersrisico lopen, minimaal drie cliënten hebben, minimaal 1240 uren werken in je eigen onderneming, en het mag niet zo zijn dat één cliënt het grootste deel van je inkomsten bepaalt.

De Kamer van Koophandel heeft informatiebijeenkomsten voor startende ondernemers en ze kunnen ook je vragen beantwoorden, net zoals de Belastingtelefoon voor Ondernemers.

Toegevoegd na 1 minuut:
KVK over wanneer je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting: http://www.kvk.nl/ondernemen/belastingen/soorten-belasting/inkomstenbelasting/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super, dit maakt een hoop duidelijk. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Als vader van handige zoon heb ik de bel gebeld. Zoon is 15 en mag per jaar voor 1600,00 factureren. Zonder een btw nummer te hebben. Goede zaken. Doe mij anders de helft. Ha ha