Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn ouders willen appartement huren en ik wil dat betalen, mag/kan dat?

Ik betaal al meer dan 20 jaar de woonkosten voor mijn ouders (zij wonen in een koophuis van ons). Zij willen kleiner wonen en huren. Hun inkomen ligt onder €39.500. Dus nu willen wij hun huur betalen. Mag/kan dat? Wij kunnen probleemloos garant/borg staan.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

JA, in principe kan dat. De verantwoordelijkheid om de huur op tijd te betalen (machtiging automatische overschrijving??) ligt wel bij je ouders. Je kan vragen e.d. van de woonvereniging of verhuurder omzeilen door zelf de huursom maandelijks over te schrijven naar je ouders en deze betalen dan gewoon de huur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, als verhuurder ermee akkoord gaat dat je borg staat voor je ouders kan dat.
In 2020 mag je je ouders maximaal 2.208 euro belastingvrij schenken, bijvoorbeeld door het betalen van hun huur. Komt de schenking aan je ouders boven deze vrijstelling, dan betalen je ouders 30 procent belasting over de schenking. Schenk je meer dan 126.723 euro, dan betalen zij zelfs 40 procent belasting.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Niet alle verhuurders accepteren overigens borgstelling. Verder; blijkbaar wonen je ouders nu 'gratis'; je schenkt je ouders dus woongenot in natura, en daar kan de belastingdienst ook voor langskomen. Waarom betalen ze niet gewoon huur?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding