ik heb een half jaar contract voor 10 uur per week en dit loopt volgende week af, mag ik een nieuw contract voor 0 uur weigeren en krijg ik dan ww?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Aangezien je een contract hebt voor een half jaar (bepaalde tijd), mogen beide partijen na het aflopen van dit contract uit elkaar zijn, zonder enige gevolgen voor een van beide partijen.

Je mag een nieuw contract (voor 0, 10, of 40 uren) dus uiteraard weigeren.

Om te kijken of je recht hebt op WW, moet je even naar de onderstaande bron gaan. Hierin staan een aantal criteria. Aangezien er in de vraagstelling onvoldoende informatie is gegeven kan ik hier geen eenduidig antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een aangebonden contract weigeren zodat je geen inzet toont een bijdrage te doen (deels) om zo jezelf te voorzien in de kosten, en geen initiatief neemt zullen ze bij de uitkeringsinstantie zien als werkweigering.

als je dus een uitkering aan wil vragen, zal je zeer waarschijnlijk gekort worden. ze gaan er vanuit dat jij werk aanneemt, en of het bij je past of niet is niet het uitgangspunt van de uitkeringsinstantie.

werk is werk, en beter een een paar uur/wisselende uren/parttime, dan helemaal geen werk.

als jij aan kan tonen dat het voor jou niet haalbaar is dan is het een ander verhaal.

(je bent bv alleenstaande ouder, je krijgt een 0 uren contract omdat je op oproepbasis moet gaat werken waarvan je uren uiteraard niet -ruim- van tevoren vaststaan zodat je oppas kan zoeken)

daarbij weet je geruimte tijd voor je contract afloopt dát het afloopt, en kan je op zoek gaan naar werk wat je beter past. ouwe schoenen weggooien zonder dat je nieuwe hebt zullen ze niet waarderen, dus een WW (of andere uitkering) is zeker geen garantie of iets waar je simpelweg recht op hebt.

win informatie in voordat je een keuze maakt en straks niet met een overbruggende periode zit zonder inkomsten waardoor je financiele problemen krijgt.

(aantal weken waarin je zelf een baan moet zoeken, en wil dat niet kan je een uitkering aanvragen. voordat deze behandeld is een ook toegewezen wordt kan je al lang en breed blut zijn)