wat zijn de gevolgen voor ww als ik nu start als ZZP als ik per 1 januari 2015 ontslag krijg van mijn 32 uur loondienstverband?

Ik ben al langer bezig met mijn plannen voor en eigen praktijk en wilde dit eigenlijk naast mijn baan doen om het zo langzaam op te kunnen bouwen. Per 1 januari krijg ik echter ontslag wegens bezuinigingen en nu is mijn vraag wat het meest verstandig is, nu doorzetten met eigen praktijk naast mijn werk zodat dit als tweede baan beschouwd wordt en ik toch 32 uur uitkering krijg, of wachten tot 1 januari en dan gekort worden omdat ik een eigen zaak ga beginnen? Vraag is hoe het UWV het ziet als ik nu per direct iets opstart..voorbereidingen ben ik al een heel end mee.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Best is NIETS opstarten, maar kijken of je geen vervangende job kunt vinden. Vervolgens kun je wel het UWV ZELF heel nabij om advies vragen en vragen dat ze jou de nodige tijd geven om van hen (en de vervangingsinkomsten betaald door de Staat) af te geraken om het zelfstandig te proberen (in België kan dat zelfs met terugvaloptie als het mislukt).

ZZP'ers hebben het ook niet zo gemakkelijk en in de toekomst zal het misschien fiscaal ook minder interessant worden (denk aan de voorstellen plots om die basisaftrekken in te trekken - hi, klinkt leuk als ik dit schrijf), maar als je sterk bent, een ijzeren gezondheid hebt en erg doortastend bij problemen bent, zal dat wel lukken en kan dat mooi worden.

Vergeet ook niet de fiscus zelf er bij te betrekken omtrent het VAR-statuut en zo!

Succes en welkom bij de 'vrijeren' maar vergeet nooit dat vrijheid altijd een zware prijs heeft: vééééél meer uren werken voor misschien wel meer geld, en veel zekerheden inruilen voor het ondernemingsrisico.

Kernsleutel dus: Openheid en altijd op voorhand vragen aan alle instanties wat de (soms heel ernstige) gevolgen zijn van elke stap die je wil ondernemen (in België is bijvoorbeeld pas sinds 1/7/2014, nog maar pas dus, de kinderbijslag voor zelfstandigen even hoog als voor loontrekkenden; na mijn scheiding kreeg ik minder kinderbijslag voor de zoon die bij mij kwam als toen die nog gevangen gehouden werd bij de moeder wat haar op sociaal vlak uiteindelijk duur kwam te staan, geldt ook voor zelfstandigen: wat je krampachtig vast in je hand houdt, verlies je zeker of breek je, met open handen energie geven zal je energiepotentieel doen stijgen; alles pakken en en nemen zal je uiteindelijk zelfs tot in een depressie kunnen storten omdat je moet tevreden zijn met wat je krijgt en niet altijd meer mag eisen).