Je bent het zowieso met geregistreerd partnerschap of huwelijk.

Daarnaast kan je -als je minimaal 6 maanden samen in een huis woont- het aanvragen. Dis kan via het blad persoonlijke gegevens op je aangifte formulier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u een gedeelte van het jaar samenwoont en u voldoet aan de voorwaarden, kunt u kiezen om het hele jaar fiscale partners te zijn.

Het verzoek om een heel jaar fiscale partners te zijn, doet u:

in uw verzoek om een voorlopige aanslag
in uw aangifte inkomstenbelasting

Hebt u een voorlopige aanslag en hebt u gekozen voor het hele jaar fiscaal partnerschap? Dan moet u deze keuze in de aangifte nog een keer maken. U kunt uw keuze op dat moment nog wijzigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft je dus nergens aan te melden. Gewoon bij de aangifte het vinkje aan-eeuh-vinken en dan ben je fiscaal partner (als je natuurlijk aan de al eerder genoemde voorwaarden voldoet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd bij de inkomstenbelasting als je aangifte doet van je inkomen wat je altijd voor 1 april moet doen ook niet vergeten de belastingdienst te bellen en het voor jullie toeslagen (zorg/huur/kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag) door te geven want dat gaat naar je inkomen als je samenwoont ben je sowieso elkaars toeslagpartner voor de toeslagen dus ook fiscale partners want beide jullie inkomen wordt meegerekend dus dat heeft gevolgen hiervoor.