Creativiteit is één van de belangrijkste eigenschappen die in een bedrijf aanwezig moeten zijn, zowel onder het personeel als onder het management.

Creativiteit is voornamelijk belangrijk bij productinnovatie. Het bedenken van nieuwe producten en/of het verbeteren van bestaande producten is dé manier om een voorsprong ten opzichte van de concurrenten te creëren of te behouden. Voor productinnovatie is creativiteit nodig: de iPhone is niet verzonnen door een stelletje grijze muizen, maar door creatieve mensen die de wensen van mensen hebben omgezet in een concreet product.

Ook intern is creativiteit belangrijk. Managers staan vaak voor problemen die op het eerste gezicht onoplosbaar lijken, maar met behulp van creativiteit toch opgelost kunnen worden. Een willekeurig voorbeeld: de werkvloer wordt al maanden geteisterd door kelderende motivatie en een verminderde werksfeer, wat doe je hier als manager aan? Smeken of ze alsjeblieft wat aardiger tegen elkaar willen zijn? Een creatieve oplossing kan soelaas bieden: we gaan met z'n allen naar een pretpark om de collegiale banden aan te halen. Nogmaals, dit is een willekeurig voorbeeld. Ook hier kan creativiteit heel belangrijk zijn: als je hier als manager geen passende oplossing voor weet te zitten, kan de gebrekkige motivatie en werksfeer uiteindelijk ten koste gaan van de winst.

Zowel extern (het aanbieden van producten aan klanten) als intern (problemen van werknemers) is creativiteit dus belangrijk. De hierboven gegeven manieren waarop creativiteit gebruikt kunnen worden in een bedrijf zijn zeer beperkt en zijn in werkelijkheid nog veel en veel uitgebreider. Er zijn hele dikke boeken geschreven die alleen maar over creativiteit binnen het bedrijf gaan.

Hopelijk biedt dit enige verheldering.