Waarom wordt werken in de zw niet beloont en in de wia wel?

Ik heb 2 jaar in de zw gezeten. Ik had geen baan en dus was mijn werkgever het uwv. In die tijd heb ik geprobeerd te werken en wat ik daarmee verdiende, werd in mindering gebracht op mijn uitkering en werd het dus niet beloond in de zin van salaris. Nu zit ik in de wia en krijg ik geld BOVENOP mijn uitkering. Nu wordt werken dan wel een klein beetje beloond. Hoe zit dat?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zit trouwens 100% in de wia. Wat mij door het uwv is verteld, is dat je nu wel kunt bijverdienen om te stimuleren om aan het werk te gaan. Vind ik een goede reden. Maar waarom wordt dat niet gestimuleerd als je in de zw zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

ZW is een tijdelijke uitkering, er van uitgaande dat je weer beter wordt en weer volledig kan gaan werken,als je in de zw zit dan wodt er niet vanuit gegaan dat je kán werken. Bij de wia ligt dat anders dat is een uitkering voor langere tijd.
Ik denk dat daar het verschil in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dat is meteen het juiste antwoord .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm.. ik zit 100% in de wia.. dan zou je toch verwachten dat iemand niet (snel) meer aan het werk gaat. Ondanks dat was (ben) ik aan het werk in de overgang van de zw naar de wia via een reintergratietraject. Kreeg dus in de zw niks extra's en nu wel. Ben niet boos ofzo, dat ik toen niks extra's kreeg maar snap het verschil niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel juist met wia bestaan er vele mogelijkheden om aangepast werk te vinden. In de ziektewet ben je ziek en niet in staat geacht om te werken, het probleem zit m in de periode dat je in de ziektenwet moet zitten voordat je uiteindelijk gekeurd wordt voor de wia, die periode is lang.
Het zal wel vreemd zijn als je in de ziektewet zit en je gaat werken, dan zit je onterecht in de ziektenwet, behalve zoals in jouw geval je in een overgang zit, omdat je niet geacht wordt te kunnen werken als je in de ziektenwet zit zal je evt verdiensten ook gekort worden op je uitkering.
Bij een wia uitkering wordt werken extra gestimuleerd vandaar dat je daaraan iets over kan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks aan toe te voegen. +1