Welk recht heb ik als de sportschool een fout heeft gemaakt tijdens het afsluiten van een contract?

Bij het afsluiten van het contract werd me verteld dat ik voor €26,- per maand onbeperkt kon fitnessen. Nu bijna 3 maanden later kwamen ze erachter dat ze een fout hadden gemaakt bij mij. Voor €26,- mag je namelijk maar 1 keer per week fitnessen en voor onbeperkt fitnessen betaal je eigenlijk een bedrag van €38,-.

Kan ik nu tegen de mensen van de sportschool zeggen: "Sorry maar ik heb toch echt getekend voor het onbeperkt fitnessen voor €26,- per maand. Hier mogen jullie niks meer aan wijzigen."

Of mogen zij alsnog tegen mij zeggen: Sorry voor de fout maar je moet nu kiezen voor óf 1 keer per week fitnessen voor €26,-. Of je verhoogt je abonnementskosten naar €38 zodat je alsnog onbeperkt verder mag fitnessen.

Wanneer de sportschool dat laatste gewoon toe mag passen, heb ik dan ook het recht om mijn contract te laten ontbinden? Ik ben door hun eigen fout verkeerd ingelicht...

Ik heb deze week nog een gesprek met hen dus ik hoop dat jullie me alvast een beetje kunnen helpen zodat ik straks wat sterker het gesprek in kan gaan. Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ligt er aan wat er schriftelijk vast staat in het contract zelf. Staan er daadwerkelijk de woorden - 'een keer per week' opgenomen, of staat er juist 'onbeperkt'? Stond dat op beide kopieën, dwz, ten tijde van de handtekening?

Als een keer per week stond, hebben ZIJ gelijk en kun je je moeilijk eronderuit werken, staat er 'onbeperkt' dan heb juist JIJ gelijk, maar het zal moeilijk worden je gelijk te halen, als ze niet meewerken, heb je als enige vluchtmiddel de rechtbank, tegen welke tijd je waarschijnlijk al eruit gekieperd bent, omdat ze het niet leuk vinden dat je geprocedeerd hebt.

Je gaf niet voldoende details in je vraagstelling vrees ik, daarom is mijn antwoord ook zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Op beide kopieën staat in ieder geval nergens dat het maar 1 keer per week is en ook staat er nergens dat het onbeperkt is... Gezien de situatie denk ik wel dat ik een sterkere positie heb. Want anders kan je als sportschool heel veel mensen lid maken met "zogenaamd een verkeerde lagere prijs" en daarna vervolgens zeggen "oepsie, het was eigenlijk toch hoger dan dat we afgesproken hadden tijdens het contractgesprek, de kosten zullen omhoog gaan".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het maar raar dat een contract geformuleerd kan worden zonder specifieke taal te bezigen. En al helemaal niet wat betreft de lidmaatschapvoorwaarden. Is dit een gerenommeerd ketenbedrijf, of een of andere onbekende lokale tent?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog even het contract erbij gepakt. Er staan checkboxen met het type lidmaatschap waar je voor tekent. De checkbox "5x per maand" en de checkbox "onbeperkt" zijn allebei niet aangekruist. Ik heb wel een dalurenabonnement (dan mag je trainen van 12:00-17:00 uur) die staat wel aangevinkt. Maar heeft verder niets te maken met "5 keer per week" of "onbeperkt". Die mevrouw vroeg immers ook hoe vaak ik het liefst wilde sporten, waarop ik antwoordde minstens 3x per week. Dus toen wist ze ook al dat ik niet kwam voor 1 keer per week. En vandaag gaven ze ook toe dat ze een fout hadden gemaakt. Het is verder gewoon een nette professionele sportschool met vriendelijke mensen. En hopelijk blijft dat straks ook nog gewoon als ik het met hen hierover ga hebben. Enige waarop ik hoop is dat ze óf zonder moeilijkheid mijn contract zullen laten ontbinden. Of ze nemen hun verlies en laten mij gewoon verder onbeperkt sporten voor €26. Deze 2 dingen gaven mij ook de doorslag om voor die sportschool te kiezen ipv de concurrenten. Akkoord gaan met een prijsverhoging of degraderen naar 1 keer per week sporten zit er voor mij dus echt niet in. Hiervoor zou ik ook nooit getekend hebben.