Zwangerschap en recht uitkering?

Goeie vrienden van ons willen graag een kindje maar zij heeft nog geen vast contract maar de kans is groot dat hij verloopt op het moment dat zij zwanger is(hij wel).
Nu zit ik toch de hele tijd te bedenken hoe ik ze kan helpen.
Ik dacht ik zal hier eens gaan vragen of iemand weet of zij recht heeft op een ww uitkering of iets dergelijks.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voorwaarden voor een WW-uitkering:

Wanneer u als werknemer uw baan verliest, komt u in principe in aanmerking voor een WW-uitkering. U moet dan wel jonger zijn dan 65 jaar en het verlies van uw baan mag niet verwijtbaar zijn.

Om recht te hebben op een WW-uitkering dient u bovendien aan de volgende criteria te voldoen:

1. U bent werkloos
U bent werkloos wanneer u:
minimaal vijf arbeidsuren per week verliest (of als u minder dan tien uur per week werkte, minimaal de helft van de totale arbeidsuren)
geen recht meer hebt op loon over die verloren arbeidsuren
beschikbaar bent om passende arbeid te accepteren, door te solliciteren

2. Er is geen reden voor uitsluiting
Bijvoorbeeld: het ontslag is uzelf niet aan te rekenen.

3. U heeft een arbeidsverleden van minimaal een halfjaar
U heeft een arbeidsverleden van een halfjaar wanneer u voldoet aan de '26 uit 36 weken'-eis. U heeft dan gedurende de 36 weken voor de eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken in loondienst gewerkt. U hoeft niet fulltime te hebben gewerkt: wanneer u in een week één dag heeft gewerkt, telt die week mee als gewerkte week. Ook vakantieweken waarin uw loon is doorbetaald tellen mee. Weken waarin u als zelfstandige heeft gewerkt, tellen niet mee. Ook weken die al zijn meegeteld voor een eerder recht op uitkering tellen niet mee. Voor beroepsgroepen zoals seizoenarbeiders, artiesten, musici en filmmedewerkers geldt een lagere weken-eis.

Zij moet dus minimaal 26 weken achter elkaar werken binnen 36 weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze heeft geen recht op een uitkering als ze geen werk heeft, tenzij haar man/vriend heel erg weinig verdient.

Ze kan het beste gewoon doorwerken, in principe hoeft ze niet tegen haar tijdelijke baas te vertellen dat ze zwanger is. Dat zie je bij een eerste zwangerschap echt pas na 4 maanden o.i.d. Misschien kan ze daarna nog tijdelijk uitzendwerk doen tot ze 'met verlof' gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor heel veel informatie kun je terecht op www.internetwerkt.nl Er zijn ook uitkeringsrechten voor zwangerschap en de eerste periode na de bevalling.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je vriendin tijdens, of kort na het dienstverband zou bevallen heeft zij recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Het financiële gedeelte daarvan wordt uitgevoerd door het UWV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze voldoet aan de ww eisen heeft ze gewoon recht op ww, en zelfs tijdens de ww op zwangerschapsverlof, volgens de zogeheten vangnetconstructie, wat zelfs verlening op kan leveren. Ik heb dit ook gehad tijdens de zwangerschap van mijn jongste.