Waarom kan je vaak niet pinnen bij de Chinees?

Bij veel Chinese afhaalrestaurants kan je niet pinnen. Waarom is dat? Heeft het te maken met de belasting of is het iets cultureels (boter bij de vis oid).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Pinnen kost geld. Misschien dat ze daar op willen besparen. Maar het ligt wel aan jouw chinees.. Ik ben het nog nooit tegen gekomen dat ik bij de afhaalchinees niet kon pinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een pin automaat is in aanschaf vrij prijzig en het kost de winkelier/restaurant geld.de meeste chinezen hebben tegen woordig wel een pin automaat maar sommige kleine bedrijfjes/ restaurants hebben er nog geen een.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door alle betalingen contant te laten verlopen ben je in staat om zwart geld te verdienen. Daarnaast kun je met de contante inkomsten illegale werknemers betalen. Pinbetalingen worden geregistreerd en zijn daardoor controleerbaar. Als je structureel 10% van je contante betalingen niet opgeeft kun je dat geld in je zak steken, en de belastingen ontlopen.
Voor de duidelijkheid, ik wil niet zeggen dat iedere Chinees restaurant (of wat voor zaak ook waar je niet kan pinnen) illegale praktijken er op na houdt. Maar het is wel degelijk een onderdeel van de redenen dat je er niet kan pinnen. Naast de kostenbesparing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chinezen calculeren zeer strak. En je kunt je winst beter bewaken door kosten te beperken (wat ze in Azië altijd doen) dan de prijzen omhoog te gooien, wat ze in Europa vaak doen. In Azië kan je pinnen, maar dat moet je een toeslag van 2.5 % betalen. Dat verhaal van zwart geld slaat als een tang op een babi pangang. De fiscus bepaalt de winst op een heel andere manier.